Hej,

Håller på att bygga ett nytt hus med en källare som är väl isoleras utifrån till ca 70% av väggytan. Däremot mot 1 väderslag samt en del av 2 till sidor så sticker källarväggen upp över mark så det finns ingen isolering på utsidan. Detta utgör ganska många kvadratmeter då källaren/sutteräng delen har högt i takt just där.

Hade därför funderat på att tilläggsisolera med 45mm stenull på insidan samtidigt som jag skulle få ett installationsutrymme för el och vatten.

Källaren är byggd med finjas leca isoblock, 29cm breda och med då ca 10cm cellplast i mitten av blocket, så det är ju redan rätt isolerat, men tänker att det skadar inte att få lite till, samt de andra fördelarna. Källaren är väl dränerad med platonmatta på utsidan och lecakulor som återfyllningsmassa.

Frågan är nu, kan jag göra detta utan att behöva oroa mig för fukt? Behöver jag skapa en luftspalt i väggen eller kan jag Isolera in inifrån då jag redan har isolerade väggar? Har forskat en del men med kluvna svar.
 
K Karl132 skrev:
... Har forskat en del men med kluvna svar.
Du lär nog inte få mindre kluvna svar här ? :)
Mitt svar skulle nog vara att du bör undvika organiska material i källaren, men bygger du tex med stålreglar så torde det gå att isolera lite mer inifrån. Det kluriga blir väggskivorna (OSB/Gips ?) men dom borde man se om dom skulle bli angripna, en luftspalt mot källarväggen är nog aldrig fel dock..
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Du lär nog inte få mindre kluvna svar här ? :)
Mitt svar skulle nog vara att du bör undvika organiska material i källaren, men bygger du tex med stålreglar så torde det gå att isolera lite mer inifrån. Det kluriga blir väggskivorna (OSB/Gips ?) men dom borde man se om dom skulle bli angripna, en luftspalt mot källarväggen är nog aldrig fel dock..
Det har du kanske helt rätt i :)

Spontant håller jag med dig angående organiskt och källare, men i detta fall så är det en väldränerad källare som redan är isolerad. Samt att t.ex bara halva väggen är under mark. Vet inte hur mycket det ändrar förutsättningarna men en del iallafall bör det väl ändå göra.
 
Plåtreglar o isolering 2cm innanför lecan.
Ev. Plastfolie över mark.
 
Rickard.
20cm leca, 10cm skum med utv & inv puts är väl inget som behöver tilläggsisoleras? Förutom att det är en kostnad så är det en riskkonstruktion och ett avsteg hur det är tänkt användas, jag tycker det är dumt är väl slutsatsen jag vill komma till.

Vill du verkligen ha skivor kan du sätta upp dom utan isolering med luftspalt för att förändra konstruktionen minimalt. Smart installerat utanpåliggande tycker jag låter lockande i alla fall på ytterväggarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
20cm leca, 10cm skum med utv & inv puts är väl inget som behöver tilläggsisoleras? Förutom att det är en kostnad så är det en riskkonstruktion och ett avsteg hur det är tänkt användas, jag tycker det är dumt är väl slutsatsen jag vill komma till.

Vill du verkligen ha skivor kan du sätta upp dom utan isolering med luftspalt för att förändra konstruktionen minimalt. Smart installerat utanpåliggande tycker jag låter lockande i alla fall på ytterväggarna.
Du har nog rätt i att det inte behövs, tror u-värdet är 0.2. Men om jag förmodan får för mig att sätta upp skivor så tänkte jag väl att det kanske inte skadar med lite till isolering. Eller så gör det just det :)

Ifall man kör med en luftspalt, bör jag då strunta i att täcka för dem första 2-3 och sista 2-3 cm med skivorna?
 
Varför vill du sätta skivor? Går väl putsa slätt eller är målet tapet?
 
Hej

Du har ju valt en kanonlösning, den behöver inte förbättras.
Glöm inte att det mesta är under jord och i lä.
Lägg pengarna på att säkerställa dräneringen och stuprör utanför så du minimerar fuktskador.
Som tidigare sagts, putsa insidan, typiskt källare och typiskt snyggt.
Väggarna går att dekorera med äkta mattor eller en väl luftad träspalje/vägg osv.

Lycka till
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.