Jag håller på att renovera vad som ska bli barnens nya sovrum. Det är ett 70-tals hus med endast 95mm isolering i väggarna. Väggarna är byggda i sektioner där varje sektion innanför isoleringen har en svart plast, och sedan 10mm byggboard/masonit på det.Så här ser det ut, plasten kvar på vissa sektioner.
Renoveringsarbete i ett rum med isolering synlig på väggen och delar av svart plast kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu tänkte jag passa på att öka isoleringen, så det är ett ganska litet merjobb när jag ändå håller på att ljudisolerar innerväggarna. Spelar det nån roll hur mycket isolering jag sätter? Ser att det normalt rekommenderas att tilläggsisoleringen utgör max 1/3, men jag tolkar det som att den rekommendationen gäller om man bygger in existerande ångspärr.

De existerande sektionerna har ju plast, men det är inte ansluten över några skarvar, dvs sjok av 120x240 plast med 10mm glapp till nästa sektion, och stora springor mot tak och golv. Jag tänkte täta alla skarvar och springor runt om med fogskum och sedan sätta plyfa. Borde jag sätta plast också?

Är själv tveksam då väggen borde bli bra mycket mer konvektionstät med tätade springor jämfört med hur den är i dag. Är diffusionen ändå ett så stort problem att jag borde ha plast?
 
Jag skulle satt 95 mm isolering till.
Först tagit bort den svarta plasten och sedan satt isolering mellan horisontella reglar, och ångtät plast, sedan träpanel eller gipsskiva.

(Har 310 mm isolering i väggarna i vårt hus byggt 2010)
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Plus ett installationsskikt på 45 mm där du kan dra tex el och som du fyller med 45 mm isolering (mellan plast och väggskiva).
 
Har du räknat på lönsamheten och avbetalningstiden?
Då jag inte märkte av någon nämnvärd besparing av tilläggsisoleringen på vinden från 15 till 30cm så tvivlar jag på effekten av att tilläggsisolera väggarna.
 
Eftersom isolering är i princip outslitlig kan man ju välja en avskrivningstid på flera hundra år och då behöver man inte spara så mycket varje år.
OCH skulle man inte spara energi på att isolera så skulle det vara rätt dumt att över huvud taget ha isolering.
Om du Luugen inte har märkt någon besparing kan ju det bero på en mängd olika saker. Det är rätt enkel t att räkna fram hur mycket man spar med olika isoleringsåtgärder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Enligt denna energiberäkning

http://www.energiberakning.se/default.aspx

sparar jag 11kWh per år och m2 vägg, om jag lägger på 45mm, och 19kWh om jag går upp till 95. 45mm glasull från byggmax kostar 16kr/m2. Så beroende på uppvärmningskostnad betalar det av sig ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.