Hej,

Min lägenhet är renoverad ungefär på följande sätt:
Plåt
Råspont
20-25mm luftspalt
Vindskydd
Lite luft till isolering
45-60 mm isolering
Bjälklag
Fuktspärr
Gips

Takstolarna är runt 160 mm och syns i lägenheten, alltså det är gipsat och isolerat mellan takstolarna. Det är väldigt stilfullt men jag är orolig för att det är för tunt isolerat då det är väldigt varmt på somrarna och kallt på vintern.

Behöver jag tilläggsisolera sneväggarna (största del av yttervägg)?
Kan jag isolera genom att regla rakt över takstolarnas synliga del och isolera mot gipsen (45 mm isolering kanske) med en genomsläpplig fuktspärr åt två håll och dubbellgips på det?

Har uppfattat att det är riskabelt att isolera med två fuktspärrar och att det finns risk att den inre isoleringen är tjockare än isolering på den inre sidan av rummet

Lägenheten är gammal och det drar in från golv o dylikt, stora delar är bart tegel osv. Det är en vindslägenhet och det finns mekanisk frånluft.

Räcker det om tilläggsisolerar eller är det för lite och för riskabelt vilket kräver att jag river bort det befintliga först?
 
surris
Sneväggarna? Ska du isolera taket eller väggarna? Och varför ska du ha en till fuktspärr om det redan finns en?
Vad är det för isolering nu? Mineralull? Hur stor yta ska du isolera?
Jag skulle räkna på det för att se vilken effekt det kommer ge.
 
Det är en vindsvåning, så det är både tak och vägg. Det känns väldigt kallt och jag funderar på om det är så för att isoleringen är för tunn i väggarna (någonstans mellan 45-70mm). Tänkte om man monterar gles över takstolarna och tilläggsisolerar över gips fuktspärr och allt för att bygga på den totala isoleringen och hålla kvar lite av värmen. Är bara rädd att det blir problem med fukt i väggen om jag isolerar för mycket på utsidan av fuktspärren

Isoleringen som sitter i väggarna är mineralull. Tror att det rör sig om en yta av kanske 15 kvadratmeter.
 
surris
Okej är det bara 70mm isolering nu och du lägger på 45mm överallt så minskar transmissionen med 35% totalt.
Du behöver inte oroa dig för fukt när du bara lägger till 45mm. Förutsatt att det är mineralull ca 70mm och lambda runt 0,03-0,04
 
Tack för svar:)

Jag är inte hundra säker på hur tjockt det är och lambada har jag ingen aning om.. men om jag har förstått det rätt så är det inte en särskilt stor risk för fuktbildning på insida väggen om jag inte isolerar tjockare än befintlig isoleringen i väggen bakom fuktspärr. Sen får man se hur mycket effekt 45 mm isolering ger
 
S
Isolera inte innanför luftspalten. Då kan det bli konvektion i luftspalten och tilläggsisoleringen blir till ingen nytta.
Bättre riva ner gips och isolera direkt emot den befintliga isoleringen.
 
surris
S sinuslinus skrev:
Isolera inte innanför luftspalten. Då kan det bli konvektion i luftspalten och tilläggsisoleringen blir till ingen nytta.
Bättre riva ner gips och isolera direkt emot den befintliga isoleringen.
Luftspalten är ju på utsidan
 
S
surris mattias1jonsson skrev:
Luftspalten är ju på utsidan
Jag skrev lite tokigt inser jag nu.
Isolera inte så att det bildas en luftspalt för det kan blir konvektion. Störst risk om den är luftad.
 
S sinuslinus skrev:
Jag skrev lite tokigt inser jag nu.
Isolera inte så att det bildas en luftspalt för det kan blir konvektion. Störst risk om den är luftad.
Då skulle jag isolera direkt mot befintlig gips och sedan bygga på med gles på den synliga delen av balkarna. Det ger mig utrymme för ca 45 isolering.
 
surris
S Stenberra skrev:
Tack för svar:)

Jag är inte hundra säker på hur tjockt det är och lambada har jag ingen aning om.. men om jag har förstått det rätt så är det inte en särskilt stor risk för fuktbildning på insida väggen om jag inte isolerar tjockare än befintlig isoleringen i väggen bakom fuktspärr. Sen får man se hur mycket effekt 45 mm isolering ger
Ungefär lite kortfattat så
 
surris
S sinuslinus skrev:
Jag skrev lite tokigt inser jag nu.
Isolera inte så att det bildas en luftspalt för det kan blir konvektion. Störst risk om den är luftad.
Blir ingen konvektion i detta fallet. Bara egenkonvektion. Luftspalter är ju isolerande vid stillastående luft och så kommer det bli i detta fallet.
Förstår således inte vad du menar.
Och utvändigt är det vindskydd för att konvektion inte ska påverka isoleringsförmågan
 
surris
S Stenberra skrev:
Då skulle jag isolera direkt mot befintlig gips och sedan bygga på med gles på den synliga delen av balkarna. Det ger mig utrymme för ca 45 isolering.
Lite osäker hur det exakt ser ut. Men har du djup 45mm mellan takstolarna så isolera där och sen gles cc 300 på takstolar. Smack upp med gips

Väggar 45x45 reglar/isolering cc450 och sen gips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.