Blir att lägga plast på dom liggande reglerna och sedan 45×45 stående på det. Men nere vid syllen då, finns det något att göra för att underlätta tillvaron för den? Är lite nyfinken på att riva bort den som ligger närmast för att se hur det ser ut. Några tankar är hur plasten ska avslutas neråt, antingen vika den mot syllen eller in i rummet några cm. Och kanske lägga XPS mot betongen som reglarna får stå på?
Trävägg med liggande reglar nära betonggolv, häftpistol och måttband syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trävägg med liggande reglar nära betonggolv och märkning "45/45" på en panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för byggnad? Åretruntboende?
 
Enplansvilla med platta på mark utan isolering under från -65. Det ska golvreglar på betongplattan, 45×95 med nivellskruvar, golvvärme i spårad spån. Så total bygghöjd blir ca 20cm. Nivellskruvarna är endast till för att distansera reglarna från plattan. Kommer lägga en tunn EPS i botten och sedan fylla med mineralull mellan reglarna.
 
Tog upp lite då det var en ingjuten bräda under syllen. Trodde det var 2 att brädor och sedan syllen bakom men tydligen var det syllen som stack fram längst ner. Till min förvåning verkar det inte vara någon syllpap under utan bara isolering för att få det tätt. Den tidigare diffspärren stannade just ovanför syllen. Funderar på att kanske göra likadant för att inte förändra för mycket men skulle ändå vilja ha något mot plattan för dom stående reglarna så dom inte bara "hänger" i väggen.

Ingen synlig syllpapp under träsyllen i en byggkonstruktion med isolering och väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg det ut från början

Detaljbild av en byggnadssyll där en bräda under är delvis borttagen med synlig isolering och ingen syllpap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av klossen under är borta och lite av syllen.

Skadade trädelar med spruckna brädor vid en byggnadskonstruktion, inga tecken på syllpapp, på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rester av klossen, tryckinpregnerad?

Närbild på en skadad träsyll och rester av en ingjuten träbit i en byggkonstruktion, utan synlig syllpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inget spår av någon syllpap.
 
Kan du inte bara vika in plasten nere i så att den hamnar mellan ändträ och platta.
 
Det var lite av mitt första spår, betongen är dock väldigt grov och tror det skulle gå hål i plasten efter ett tag. Sen vill jag undvika att ha trä så nära den kalla betongen. Så jag fundera på att lägga en cellplast mot betongen, sedan en liggande regel för att tryckfördela och plasten vikt ut antingen mellan betongen och cellplasten eller mellan cellplasten och regeln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.