Tjena!
Jag och sambon köpte hus i sommras. Huset är från 57 och är byggt i betonghålsten med en putsfasad direkt på hålstenen. Troligt kommer det kosta en del att värma upp huset i vinter, vi eldar med ved så det är rätt lugnt.. d^_^b

Vi har en tanke på att tilläggsisolera huset men jag vet inte riktigt hur jag skall göra.

Ska jag skruva reglar(45x45mm) direkt på min nuvarande fasad och sen lägga nån form av frigolit mellan reglarna för att sen regla(luftspalt 45mm) för den blivande träfasaden? Jag vill gärna göra detta riktigt så det blir enligt alla konstens regler och så vi får bättre u-värde på huset.

Ska man knacka bort putsen som är idag?

Hur tjock isolering bör jag sätta dit? Man vill ju inte ha för tjockt för då lär det ju se dumt ut vid fönstren.

Mvh Kim
 
Har samma på min sutterrängdel och till sommaren kommer jag att klä fasaden med spontade cellplastskivor som fästs med utanpåliggande läkt 28X70 (spikplugg rakt igenom läkt och cellplast) Sen blir det träfasad på det.
 
Hej

I det hus vi skall börja renovera finns två-stens tegelväggar. Vi vill behålla tegelstenarna bara inomhus. Kan vi sedan sätta "cellplast" direkt på stenen och sedan puts (med hjälp av nät) på det?
Behövs det ingen form av fuktspärr mer än cellplasten?

rolf
 
Jepeknaster: Pratade med min svåger ihelgen, han trodde inte det skulle funka bra med spikplugg, han pratade om fasadplugg istället!

Plys: Tror man ska vara försiktig med cellplast och puts, dom har haft mycket problem(mögel) med det i västsverige, kan bero på hög luftfuktighet.
 
De husen som haft problem har väl haft träregelstomme och sedan putsad cellplast utanpå det, utan luftspalt? I TS fall är det väl fråga om betonghålsten, inte träreglar. Så vad är det som kan mögla, om TS kör spontad cellplast som fästs med fasad- eller spikplugg?
 
Det stämmer kanske, men TS ska troligen inte alls ha putsfasad och ska inte ha cellplast heller för den delen, och TS har pratat med sin svåger ihelgen som meddelat att spikplugg funkar dåligt i betonghålsten, TS söker info angående detta.
 
OK. Jag vet inte om ens fasadplugg funkar bra i betonghålsten, i mina källarmurar är det skitsvårt att fästa någonting ordentligt eftersom det bara är 2-3 cm betong av dålig kvalitet innan det blir ett tomt luftrum (om man inte har tur och lyckas borra i en murskarv mellan blocken).
De montörer som fäste upp utedelen till min L/L-värmepump lyckades först genom att slå in stora träpluggar som de fäste skruvarna i.
 
B8Q: Det var precis det jag misstänkte.. :( Blir lite orolig, jag vill ju så gärna tilläggsisolera, det blir i att forska i hur man sätter fast prylar i betonghålsten helt enkelt.. Tack för en bra input!
 
I betonghålsten kan du nog använda antingen Isolerhållare, de har sättdjup på endast 30mm. Fasadplugg funkar om du använder den som är avsedd för lättbetong.

Angående Din LLVP så skulle de använt ankarmassa med stålstrumpa, då hade de sluppit slå i trä.
 
Jag tilläggsisolerade ett helt hus för 1,5 år sedan som hade betonghålsten.
Jag körde med 70mm spontad cellplast och 160mm fasadplugg från byggmax.
Cellplasten klämde jag fast mellan väggen och 95x22mm råspont som fick tjänsgöra som spikläkt.
 
Om man tycker det ser konstigt ut efter tilläggsisolering av huset kan man ju alltid tilläggsisolera även källarväggarna. Det finns ganska snygga och hållbara konstruktioner på marknaden idag! Det är då lämpligt vid brädfodring att börja längst ned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.