Jag har ett uppvärmt förråd som jag tänkt försöka förbättra isoleringen på, det är i dagsläget en platta på mark helt utan underliggande isolering. Den är även ganska lågt ner på marken och utsätts för mycket väta pga intilliggande cementplattor så i samband med renoveringen av väggen tänkte försöka åtgärda dels isoleringen men även fuktskyddet.
Tanken är att höja väggen med ett varv Leca för att sen komplettera med 50mm XPS på utsidan ner till underkant platta.

Det är långt ifrån en bra lösning men kommer troligtvis ändå innebära en markant förbättring. Frågan är nu om det finns en poäng med att försöka komma lägre ner än underkant platta med isoleringen? Gräver jag djupare kommer ju plattan att undermineras? Har övervägt att göra en ny platta men det känns verkligen som överkurs för ett varmförråd.


Betongplatta av ett uppvärmt förråd utan isolering, vilande direkt på fuktig mark med synliga vattenskador och erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förrådsvägg med skador nära marken intill betongplattor som kan behöva bättre isolering och fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Bild 2 på träväggen ser inte ut som en höjdare .

Långt tillbaka i tiden 🤔 så isolerades betonghusgrunder med isolering på ovansidan , syllen låg mot plattan .
Slutade med sjuka hus , försök gjordes med impregnerad syll med andra problem (lukt)
Nu isoleras det under betongen + på sidan .
Att enbart isolera sidorna på din platta , nja , man får även kyla från marken under plattan
Kan jag tex. märka av i mitt garage med 200 mm frigolit under plattan , den är märkbart kallare .
Om du lägger ett varv med leca sten , möjligt att det funkar .

Tänk dock på att leca block ej är vind / fukt täta , så de behöver puts på ytorna .
Själv använde jag lättbetongblock till mitt garage (1 varv längst ned) putsade på insidan + fibercement platta på utsidan .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.