Hej,

Jag renoverar köket och kommer att byta till nya golvskivor, då det gamla golvet har gjort sitt. Under golvet finns en luftspalt,ca 15cm djup, som förefaller vara öppen i hela husets längd. Frågan är om jag skall lägga i tillägsisolering eller om denna luftspalt krävs för att ventilera? 20150312_113806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det spån under pappen?
 
Man brukar ju vilja ha isoleringsmaterial ända upp till golvet för att undvika en kanal för kalluft utifrån att blåsa genom. I gamla hus där golven upplevs kalla är det ofta på grund av att sågspånen sjunkit ihop ich lämnat ett mellanrum ull till golvbrädorna där kall luft kan cirkulera.

I vårt hus var det precis så ich när vi fyllde upp med spån blev det stor skillnad på golven, de är inte kalla alls nu längre.

Är det isolering under det där som ser ut som papp eller vad finns under?
 
Under pappen är det någon form av ull-liknande isolering, inget spån såvitt jag kan se.

jonwal01 skrev:
Hej,

Jag renoverar köket och kommer att byta till nya golvskivor, då det gamla golvet har gjort sitt. Under golvet finns en luftspalt,ca 15cm djup, som förefaller vara öppen i hela husets längd. Frågan är om jag skall lägga i tillägsisolering eller om denna luftspalt krävs för att ventilera?[bild]
 
Som det ser ut på bilden har isoleringen sjunkit ihop under åren. Utrymmet ska vara fullisolerat för att hindra att värmen går ner i bjälklaget. om det är på första våningen så kolla igenom trossbottnen så att den är hel. Om rummet är stort och svajigt i golvet kan du krysskortlingar för att få det lite stabilare.
I detta gol har jag lagt en oljebehanlad massonite som finns i färdigt mått för cc60 reglar.
WP_20141024_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.