Hej, detta är mitt första inlägg på byggahus. Jag har köpt ett hus med ett fristående garage bredvid. Garaget har en övervåning på 45m2. Det är inte trapp till ovanvåningen, utan huset är byggt mot en sluttning och har egen ingång. Min fråga är nu hur jag ska gå tillväga för att göra ovanvåningen till ett utrymme jag kan användas som hobbyrum/gästrum. Huset just nu har bara asfaboard som vindskydd med panel utanpå. Givetvis luftspalt mellan asfaboard och panelen.

Vet ni om det finns bra steg för steg guide är jag tacksam för detta.
 
Det beror lite på hur det är beskaffat nu men jag hade nog sett till att börja med golvisolering och golv så man kan gå fritt i utrymmet utan att oroa sig för att trampa snett. Sedan isolera väggar och när det är klart sätta luftspalt mellan takbjälkar för att sedan isolera tak. El och V/A är ju bra att ha med i beräkningarna. El är ju enkelt i ett sådant utrymme om det bara skall vara hobbyrum men om man tänker ett steg längre så är det ju bra att förbereda för toalett/badrum om det finns möjlighet till avlopp.

Har du några bilder hur det ser ut idag så blir det ju lättare att uppskatta?
 
Tack för svaret. Golv finns redan. Dock ej isolerat ännu. El finns också. Toalett har jag med i planerna oxå. Det enda jag funderar på när det kommer till toan, är att nu är det gjuten platta. Måste man bila upp skiten för att skapa avlopp, eller hur har folk löst den biten? Kanske rent utav är värt att slänga in en förbränningstoalett? Känns lite billigt, men med tanke på hur relativt sällan den kommer bli använd. :)

Nu kom jag lite off topic.

Bilder kommer (y)
 
Är det gjuten platta på loftet? Har du ett avlopp på undervåningen så är det ju rätt så enkelt ordnat. Kontakta en betonghåltagare så gör de helt enkelt ett runt och fint hål där du får i ett avloppsrör och så kopplar du på dig på undervåningens avlopp. Möjligen att du behöver en luftare så det kan bli ett lite hål till. Skall du ha dusch i utrymmet så får du ju regla upp för fallet men bara för handfat så går det ju enkelt dra på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.