Hej!
Nu när elen är dyr och kommer sannolikt så förbli så går jag i tanken på att jaga in lite isolering i garaget och samtidigt sätta upp OSB för lättare framtida infästning.

Uppbyggnad på väggen är (utifrån och in) puts + 190ish oisolerad lättbetong / leca (osäker på fabrikat) + puts, garaget är ovan jord.
Uppvärmning kommer ske med luft - luft och underhållsvärme på vintern, typ 5-10 grader beroende på vad jag hittar för pump.

Jag har läst igenom ett otal trådar här på forumet med varierande lösningar och årtal på snarlika problem, majoriteten har dock berört källarväggar.

Vad skulle ni säga är den bästa uppbyggnaden av detta tillägg?

Tack på förhand!
 
Rickard.
Generella rekomendationerna är att alltid isolera utsidan av alla massiva väggar, det gäller lättbetong, betong osv men även trä/timmer.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Det enklaste och billigaste brukar vara att isolera vindsbjälklaget så mycket som möjligt, värmen stiger ju och det kan förmodligen räcka med vindsisolering, uppnår du inte tillräcklig värmeekonomi med det får du gå vidare med isolerade väggar, bättre fönster och portar
 
surris
Som sagt så ska isoleringen vara på utsidan. Finns lättbetong med ganska bra lambdavärde så inte säkert dina väggar är skit. Fokusera på taket istället om det inte redan är bra.
 
Lägg isolering på vinden, minst 30 cm om det går. Väggar kan du sätta något typ av skivor, limma/skruva fast tex någon typ av cellplast som kan nätas och putsas.
 
Hej igen och tack för svar!

Taket är isolerat. ca 40 cm.
Och det jag antog var målat puts på insidan visade sig vid närmare besiktning vara en gipsskiva, antagligen limmad direkt på stenen. Vilket skjuter mögel närmare garanti snarare än risk ifall jag isolerar inifrån.
Knacka ner gips eller puts har jag inga planer på att göra själv, så får ta in lite offerter för utvändig isolering i framtiden.

Men för att underlätta mitt planerade hobbysnickeri, french cleat förvaring och dyl., så skulle jag vilja få upp OSB eller Plyfa på en del av ytterväggen (på insidan).
En 45 stålregel och osb/plyfa borde vara tämligen riskfritt? Eller kan man t.om. köra träregel?

- Redigering: Justerat tryckfel.
 
Redigerat:
L Lyyk skrev:
Hej igen och tack för svar!

Taket är isolerat. ca 40 cm.
Och det jag antog var målat puts på insidan visade sig vid närmare besiktning vara en gipsskiva, antagligen limmad direkt på stenen. Vilket skjuter mögel närmare garanti snarare än risk ifall jag isolerar inifrån.
Knacka ner gips eller puts har jag inga planer på att göra själv, så får ta in lite offerter för utvändig isolering i framtiden.

Men för att underlätta mitt planerade hobbysnickeri, french cleat förvaring och dyl., så skulle jag vilja få upp OSB eller Plyfa på en del av innerväggen.
En 45 stålregel och osb/plyfa borde vara tämligen riskfritt? Eller kan man t.om. köra träregel?
Du skriver innervägg, förklara mer, vad består den av?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skriver innervägg, förklara mer, vad består den av?
Tryckfelsnisse var framme, menar reglar mot ytterväggen.
 
Jaha, stålregel bör funka ja.
 
Rickard.
Du kan ju sätta upp "tavlor" av valfri storlek plyfa på väggarna helt riskfritt, ≈2cm distanser bakom och lämna fritt runt om. Det är ju inget problem att i princip fylla hela väggar så om man vill utan att egentligen behöva bygga något. Man kan också börja med en och skruva upp mer efter behov.

Lättbetongskruv fäster bra i leca sålänge man tar det lungt och inte sätter den i fogen.
 
Är det så torrt att du vill förvara verktyg där så kan du köra träregel men jag skulle lämna öppet nedåt och uppåt för att få lite genomströmning. Om inget annat så kan du enkelt blåsa ut trädamm från baksidan av verktygstavlorna.
 
  • Gilla
martensteimer
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.