Jag har köpt ett gammalt timmerhus. En gammal västerbottengård från 1800. Huset är utbyggt 1925 så det fått formen som ett plus, utbyggnaderna är av stående väggregel och liggande takbjälklag. Båda av 10x10cm sågade stockar. Timmerdelen har liggande timmer och längsgående stockar som bär upp taket. Det är lågt i tak på ovanvåningen så jag vill tilläggsisolera uppåt istället för nedåt. 1/4 av huset, hälften av timmerdelen, har spånfyllt yttertak ca 25cm i snedtak och en smal platt vind i mitten. Motsvarande sida är helt oisolerad, bjälkarna är framme och man ser "råsponten". Utbyggnaderna är isolerade med 10cm spån (det som får plats i snedtaket mellan bjälkarna) och ungefär 15cm där innertaket är plant.

Mycket rörig info men nu till min fundering. Jag kan ju ta bort spånet och byta ut mot cellulosa men det blir bara 10cm vilket känns klent. Om jag tilläggsisolerar uppåt med en 170mm och byter ut spånet får jag ihop åtminstone nästan 30cm isolering totalt. Inte optimal mängd kanske men det blir nog konstigt att bygga på yttertaken ännu mer och nedåt är det nästan omöjligt att gå lägre... Hur hade ni gjort med luftspalt? Behövs det om man kör diffusionsöppet och med cellulosa? Mängd isolering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.