Hej

Jag har en gammal träkåk från 30-talet där panelen börjar bli riktigt risig. Tänkte att jag skulle göra slag i saken och riva bort det gamla och på med ny panel. Vill då passa på att tilläggsisolera (eller isolera då det inte finns isolering alls på vissa ställen).

Hur tycker ni att jag ska göra med fuktspärren? Idag finns ingen invändig plast, väggen ser ut som följer från insidan; gips, spåntad plank (ca 7cm), lite isolering alt. gammal fasad, ny panel. lite luftpalt också.

Kan man riva bort allt in till den stående plankväggen och plasta den för att sedan dra på ny isolering och panel. Plasten hamnar ju inte på insidan, men inte i det kalla heller, eller?:S

tacksam för era åsikter.

(skit i om fönster etc. hamnar fel eller inte, jag byter dem med...)

/Mattias
 
Välkommen till byggahus.se!

Om du använder plast är det VÄLDIGT viktigt att du får den tät och det är, som jag ser det omöjligt utifrån. Ska du plasta så gör det från insidan. Eftersom du är ny här på forumet så vill jag tipsa om den utmärkta sökfunktionen. Använd den så ska du se att du hittar hur mycket information som helst om den här frågan.

Lycka till
 
Om man plastar mellan lagerna med isolering borde man ju få det tätt.. Jag har samma planer. Liknande hus utan isolering och ja tänkte isolera upp det befintliga, plast och sen regla på, på tvären och isolera.. Då tar man bort köldbryggor och man kan få plasten helt tät... Mina planer...
 
Jag ser ingen anledning att sätt plast i ett gammalt hus och vill du absolut ha plast så montera den på insidan!
Har det klarat sig bra så här långt så kommer det klara sig än bättre när du isolerar på utsidan och därmed gör hela väggen varmare.

En gammal plankvägg har inte alls samma behov av en invändig plast som en vägg med glas/stenull.
 
Gabbe1 skrev:
Jag ser ingen anledning att sätt plast i ett gammalt hus och vill du absolut ha plast så montera den på insidan!
Har det klarat sig bra så här långt så kommer det klara sig än bättre när du isolerar på utsidan och därmed gör hela väggen varmare.

En gammal plankvägg har inte alls samma behov av en invändig plast som en vägg med glas/stenull.

Men Ofta har äldre hus även äldre ägare tills den dagen de säljer och en barnfamilj flyttar in. Då ändras mycket i huset (bla mer matlagning och duschar mm) vilket leder till att det blir mer fuktigt. Därför är det inte bara tro att "har det klarat sig såhär bra"..

Ofta byts ju även uppvärmingssystem ut och det ställer ju till det med fukt i källare mm.
 
Hade inte plastat alls, det är mer troligt att plasten ger mer problem än nytta på lång sikt.. Till dusch har man ju en utsugsfläkt o även till matlagning så det ger inga extra problem. Låt huset andas friskt istället för att förvandlas till en mögelfälla..
 
  • Gilla
rufor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.