Hej,

Vi har precis köpt ett parhus med carport i anslutning till huset och ett förråd längst in. Nu vill jag isolera detta förråd för att dels få bättre förvaringsmöjligheter men främst för att använda det för innecykling.

Idag är det bara träpanel - vindpapp och 95 reglar (se bilder). Det vill säga ingen luftspalt mellan vindpappen och panelen. Eftersom vindpappen är inbyggd innanför reglarna blir det ganska krångligt att skapa en luftspalt i efterhand och jag undrar därför lite hur jag ska göra. Jag har googlat mig fram och kommit fram till följande alternativ:

1. Strunta i luftspalt och riskera mögel och röta i framtiden?
2. Ta bort all vindpapp så gott det går, sätta dit luftspalt och sedan sätta vindpapp runt omkring reglarna sedan.

Att ta bort panelen utifrån är uteslutet!

Jag undrar därför om ni har förslag på hur jag kan lösa detta på bästa sätt? För notis är det 2 av väggarna som vetter utåt, en vägg är dikt an mot huset och sista är in mot carporten.

En ytterligare fråga är om jag bör plasta i slutet? Det kommer inte vara varmt, kring 15 vintertid, men jag kommer cykla ungefär en timme varje dag vilket genererar en del fukt/svett! Men det kanske räcker gott med PAX ventilation för det?
 
  • Renoveringsarbete, oavslutat träramverk, isoleringsmaterial synligt, växttapet, indirekt belysning, fönster med utsikt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion inomhus, ofärdiga väggar, synliga reglar, gipsskivor, renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cellulosaisolering och ångbroms på insidan ger möjlighet för väggen att andas och cellulosan är hydroskopisk.
Om du vill skapa en luftspalt vilket kanske inte är fel kan du ju ställa ett par 22mm brädor mot panelen först och sedan ställa 70mm isolering därefter ångbroms, då ligger ju inte skivorna mot panelen iaf, men detta endast om väggen ofta är utsatt för kraftig vattenpåföring pga typ avsaknad av takfot/taksprång eller ospontade brädor utan lockläkt(sjukt va? men jag har sett det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.