Hej!

Det är så att jag håller på att renovera ett gammalt hus, stommen är 95 reglar och jag har tilläggsisolerat invändigt med 45mm, Nu ska jag sätta ny panel på hela huset, undrar om jag ska sätta 45mm reglar och isolering mellan innan jag sätter upp nya panelen eller strunta i det? och bara ha 15 cm isolering? Va tycker ni ?

Kommer jag tjäna mycket på att lägga på en 45 till eller ska jag strunta i det? spar en del arbete då jag gör allt själv och vill bli klar.

Jag kommer bo där permanent när det är klart.
 
Det är klart att du skall isolera!

Och se även till att det blir ordentligt vindtätt utifrån,
så luften inte kan blåsa in i isoleringen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag tilläggsisolerar när jag byter panel men sätter 100mm cellplast (i två lager omlott) istället. Inga reglar som gör isoleringen sämre och ingen vindpapp behövs heller.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ThomasLindgren skrev:
Jag tilläggsisolerar när jag byter panel men sätter 100mm cellplast (i två lager omlott) istället. Inga reglar som gör isoleringen sämre och ingen vindpapp behövs heller.
Tack för påminnelsen!

Jag gjorde likadant på ett hus för länge sedan (1983) men med 80 mm spontad (blir vindtätt) Sundolitt cellplast.
elräkningen minskade med 30%, huset låg i ett mycket vindutsatt läge.

Men jag vågade inte föreslå detta.
Finns mycket fördomar (välgrundade eller inte) mot cellplast i väggarna.

Nu har jag förresten cellplast på taket (y)
 
skruvar ni spikläkt med 250 mm skruv sen eller?
 
jkarlberg skrev:
skruvar ni spikläkt med 250 mm skruv sen eller?
140mm räcker bra
 
ThomasLindgren skrev:
140mm räcker bra

100mm i två lager skrev du
 
jkarlberg skrev:
100mm i två lager skrev du
Ja, 100mm uppdelat på två lager. Annars hade jag ju skrivit 200mm...
 
okej då missförstod jag.

Vad är fördelen med cellplast vs glasull?
 
jkarlberg skrev:
okej då missförstod jag.

Vad är fördelen med cellplast vs glasull?
Stora fördelarna som jag ser det är att den inte är känslig för fukt och att man slipper regla upp och få köldbryggor.
 
Samt att det blir mycket vindtätt!

Se bara till att det inte kan blåsa in bakom cellplasten t. ex. i underkant,
i springor i den gamla panelen, om den sitter kvar.
 
Självklart ska du isolera.

Håller just nu på att isolera fasaden med cellplast 50 mm s100 (eller s80?) och det funkar ganska bra förutom att cellplasten är lite för mjuk så att den lätt deformeras lite när jag skruvar dit spikläkten. Detta gör att spikläkten lätt hamnar på lite olika djup. Hade jag gjort det igen skulle jag valt en styvare cellplast typ s150.

Sen ska du ha stora skivor 2400x1200 med fals. Pga ett missförstånd vid beställningen har jag nu 1200x600 med fals och det blir betydligt fler skarvar (limmar alla skarvar med cellplastlim).

En annan aspekt med cellplasten är att det brinner som bensin så se till att skydda den i nederkant mot tex gräsbrand. Kommer att lägga sten närmast väggen.
 
Jag har på många ställen 45+95 endast som isolering pga praktiska orsaker. Nu är det riktigt gjort och helt tätt.
Att lägga på 45mm till för min del hade gjort ytterst lite då jag har mycket fönster (tvåglas u 1.1) samt en bergvärmepump som lätt klarar uppvärmningen.

Men du skall byta panel (stående?) och då är arbetsmoment inte jättemycket större med tilläggisolering. Istället för spikregel sätts 45x45 med vindpapp samt en tunn spikläkt. Merkostnaden blir grövre virke samt isoleringen.

Nackdelen är att man får sala runt fönstren på utsidan då dessa hamnar längre in i fasaden.

Är det arbetsinsatsen som avgör så tyckar jag: tilläggsisolera, är det pengarna så är det mer tveksamt beroende på huset i övrigt.

Sedan tror jag många i efterhand ångrar sig att de inte tilläggsisolerade då de bytte fasad då insatsen inte är jättestor, men kan förstå att det är ett moment som lätt kan väljas bort då man står där och känner att tiden är begränsad.
 
pbengtsson skrev:
Nackdelen är att man får sala runt fönstren på utsidan då dessa hamnar längre in i fasaden.
Man kan ju flytta med fönstren ut också och göra nya smygar invändigt, det har jag gjort.
Men det är ju en mer estetisk fråga, tillkommer ju lite mer jobb att göra så.
 
Ett tips: om man sätter distanser lika tjocka som cellplasten där man man skruvar fast spikläkten så deformeras inte cellplasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.