Jag har sökt på google och olika forum men inte fått exakt svar...
Det började med att jag skulle måla om huset, men då kom jag på att jag skulle tilläggsisolera o sätta ny panel, då den förra ägaren slipat panrelen med rundslip!!??!!
Men då beställde jag nya föndster, dörrar till hela huset oxå i samma veva..
Men hur gör jag nu. en del säger att man ska ha en vindpapp mot den gamla panelen först, sen reglar, isolering, vinpapp, läckt, panel..
en del säger att man inte ska ha nåt mot den gamla panelen utan regla direkt, en annan säger att man inte ska ha vinpapp utan "windy" (vad är det??) mot den gamla panelen och sen reglar o allt det där...??
Verkar som det finn en mängd sätt, beroende var man frågar..
Hur hade ni gjort????

Nästa fråga, Om man ska flytta ut fönstrena, är det bara sätta karmen längre ut i den nya ramen runt fönstrena och sen bygga smyglist invändigt, eller krävs nåt speciellt för att hålla fönstrena på plats??

Nästa, måla panelen.. det ska va en oljetäcklasyr från caparol...
ska man grunda med täolja även på baksidan, sen grundfärg fram o bak, sen täckfärgen på framsidan, eller hur gör man för bästa skydd, hållbarhet??
(har även här hört olika, en del säger att man inte ska ha nåt på baksidan, men olja kan ju inte skada iallafall..?)

Ps. den gamla fasaden som då ska sitta kvar är en liknande "baspanel från byggmax" och är alltså ingen sån man kan ta bort lockläckten ifrån, samt färgen är ju nåt liknande plastfärg och är riktigt tät...
är räd för att det kanske blir för tätt om man klär in med papp..??

tack för svar om så finnes..

mvh// Mange
 
I
Principen för en yttervägg är (utifrån räknat): ytskikt, luftspalt, vindskydd, isolering, diff.spärr, ytskikt insida.

Luftspalten tjänstgör samtidigt som dränering för vatten som kan läcka genom ytskiktet. Vattnet ska då kunna rinna ut 'där nere'. Samtidigt ska luft tas in från underkant och genom termodynamikens inverkan stiga uppåt i luftspalten och hitta sin väg ut 'där uppe'.

För att inte vindens luftrörelser ska kunna röra om i isoleringen (det är inte isoleringsmaterialet som isolerar, utan den i isoleringsmaterialet stillastående luften som isolerar p.g.a. att luft är en dålig värmeledare) ska det finns vindskydd så nära luftspalten som möjligt. Du ska alltså inte sätta vindskyddspapp på gamla fasaden utan regla direkt på, sen isolera och därefter sätta vindskydd (som ej får vara diff.tätt) närmast den nya luftspalten.

Betr. att flytta ut förnstren ska du ha dem indragna c:a 5 cm från fasad. Det gör att du får smyg på både ut- och insidan. Och givetvis måste de nya fönstren sättas på ett sådant sätt att de har fäste i smygen. Du får därför antagligen bryta loss nuvarande smygar på insidan och 'klä' de nya fönstren med 12 mm K-plywood som är lika breda som måttet från yttre indrag till insida vägg och sen skicka in hela paketet i fönsterhålet och fästa plywooden till nuvarande regelstomme. Då får du tätt och en enkel fastsättning.

Den känsliga punkten för fönster- och dörrkarmar är baksidan på dem. Speciellt i stenhus. Om du tätar inneifrån med elastisk fogmassa löper du mindre risk att varm och fuktig rumsluft kan kondensera mellan karm och vägg och ställa till med mögelproblem och rötskador. Utifrån kan du täta med fogskum.

Grunda därför baksidan på karmarna med grundfärg och stryk dem på baksidan också gärna med färdigfärg. Oljning ersätter ingen av dessa två komponenter.

Så länge du inte klär in på yttersidan med något diff.tätt mtrl. behöver du inte vara rädd för att det blir för tätt. Men det är inte där vindskyddet ska sitta.
______________________
Byggaren
 
Okej!!
Tackar så mycket.. =)
men vad är en diff.spärr??

mvh//Mange
 
I
salestam skrev:
Okej!!
Tackar så mycket.. =)
men vad är en diff.spärr??

mvh//Mange

Diff.spärr är en ångtät folie, oftast av plast, närmast rumssidan. Vatten ska inte under inverkan av termodynamiken (i ångform) kunna passera den och ställa till fuktskada inne i väggen när ångan diffunderar genom väggen mot kallare sida.
__________________
Byggaren
 
Tack för tipsen.

Jag har en putsad tegelkåk och behöver tilläggsisolera.

Man ska alltså måla baksidan av fönstren (den delen av fönstren som har sin yta mot spalten mellan fönster och vägg).

Ska man använda vanlig akrylfog på insidan?

Har du tips i övrigt om hur man bygger på isolering på min putsade 2-plans tegelvilla?

Jag behöver flytta ut fönstren för att undvika att det blir för djupa fönstersmygar på utsidan. Funderar på att bygga en ny ram för fönstren med reglar på utsidan. Jag har kommit fram till att en smyg över 150 mm på ytsidan ser estetiskt fel ut, eller vad tycker ni?

Tack för tipsen:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.