Hejsan! Vi är i färd med att renovera ett gammalt timmerhus, timret tror vi är grå. Runt 1800 men huset är lyft på 50-talet någon gång och man har grävt ur och gjutit källare och garage under. Numera är det bara källare. Husets understa timmerstockar är bortplockade, vi gissar 3-4 stycken. Det är vår gissning, men huset kan också vara lyft och påbyggt för att bli ett tvåvåningshus. Vi är osäkra. Ytterpanelen är i mycket gott skick och kommer inte tas bort i onödan förutom på de ställen där huset ska byggas ut. Vi har valt att plocka bort allt vatten och avlopp i befintliga huset förutom det till radiatorer och bygga ut huset med badrum och tvättstuga. På utsidan sitter panel och sedan vindpapp på timret, på insidan är huset på nedervåningen oisolerat. Timmer med råspont spikat på reglar som satts för att rikta upp, alltså bara luft emellan timmer och spont. Ovanpå det sitter masonit. På övervåningen sitter det likadant men över masoniten sitter det tretex. På grund av att det stått ett expansionskärl på vinden och läckt så har vi varit tvungna att riva bort alla ytskikt i stora delar av övervåningen. Alltså är timret helt bart. Nu står vi i valet och kvalet i hur vi ska göra med isoleringen. De gamla murstockarna revs ut på 50 talet och en ny placerades i husets vänstra del närmre yttervägg. Vi har ett vattenburet värmesystem med sektionsradiatorer och jordvärme, samt kopplade 1+1 fönster. Golv och mellanbjälklag är isolerade med spån. Alla tak på övervåning är rivna pga vattenskadan, så nu står det öppet upp till stickerna som är fina och torra. Tegel omlagt för 5 år sen ungefär. Hur pass mycket behöver vi isolera insidan? timret är 145 mm. På nedervåningen har vi ju också problemet med nederdelen av väggarna. Det är reglar och råspont, varken mer eller mindre. Luft emellan...
Vi är rädda att göra huset för tätt, vill ha bra luft inomhus och ingen onödig skit att varken andas eller betala. Råd mottages tacksamt av alla de slag.
 
  • Renoveringsarbete i gammalt timmerhus med synliga trästockar, råspont och skador på innerväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete på gammalt timmerhus med borttagna undre stockar och synligt timmer och råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har påbörjat isolering inifrån med träfiberskivor på ett hus från 1841. På isoleringen speciell vindpapp (tyvärr svindyr) och så träpanel på det. Har tidigare hållt på med gips och plast och glasull som alla andra, men det går jag aldrig tillbaka till efter detta. Satsa på ett system som andas. Jag skulle köra på 70 mm träfiberskivor på timmer väggarna och så fylla ut med träfiberisolering i det du kallar nederdelarna. Glöm inte att dreva med lin mellan stockarna där det glipar.
Kämpa på!
 
Tips är att söka fakta, köpte flera bra böcker som jag har haft god nytta av. Kolla forumets första inlägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.