Hej jag funderar på att tilläggsisolera vårat hus som är byggt 1930,väggarna är byggda med luftspalt mellan inner och ytterväggar,mellan detta ligger det endast en vindpapp.Min undran är om det går att isolera väggarna med tex lösull som man sprutar in mellan väggarna eller är det bäst att riva ner ytterväggarna och isolera på klassiskt vis? Kan även nämna att vi har liggande ytterpanel och stående regelverk.
Vore tacksam för svar.

MVH: Joacim.
 
Ett spontant svar är traditionellt vis, sprutisolering samlar sig gärna och svårt att få till om inte väggar är byggda för det.

/Kent
 
Bara spontant. Regelverk på ett hus från1930? Har du inte stående 2 tum el 3tums plank? Bara undra.
 
Mitt hus byggt på 30-talet är utifrån in: Puts - liggande panel - vindpapp - stående plank 70mm - vindpapp - 30 mm luftspalt på liggande läkt - Stående råspont. Jag har funderat mycket på om jag skall riva ner råsponten i samband med en badrumsrenovering och lägga in isolering i luftspalten. Jag har funderat mycket på luftspaltens betydelse att förebygga fukt i väggen. Jag tätade nu upp råsonten genom att dreva den med glsaull och med den lilla åtgärden blev väggen mycket varmare. Sedan om man kan lägga något annat "halvtätt" vindskydd här ytterligare, kanske vindpapp, är jag tacksam för synpunkter innan jag lägger reglar och isolerar med 45mm glasull.

Som sagt har jag funderat mycket på om luftspalten har någon betydelse att förebygga fukt i väggen. Jag har konstaterat att luften rör sig mycket här och så fort det är otätt så blåser det in. Jag märker att det är ett "sug" i huset från källaren uppåt och är det hål i innerväggen blåser det in och väggen blir då kall.

Att täta bort luftspalten genom att blåsa in isolering i väggarna är lite svårt, för man måste ju blåsa in på olika höjd eftersom läkten ju ligger däremellan. Sedan vet jag att man i golvet, vid väggen blåst in isolering som expanderar och då tätar luftspalten nerifrån bättre. Men igen, vilken nytta har luftspalten att bevara väggen fräsch?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.