Träuset är på insidan tilläggsisolerat på 1970-talet. Ska göra ett nytt badrum och vill undvika tätskiktskemikalier. I nya hus kan man bygga våtrumsväggar med lättklinker. Jag funderar över att ta bort tilläggsisoleringen, för att i stället gjuta lättklinker(leca-)bruk med samma tjocklek. Slutligen lägga kakel eller någon typ av puts på insidan. Vad tror ni om fukttåligheten och -absorptionen i ett sådant lager? Övrigt om lämpligheten?
 
L
Hej och välkommen!

Lecan isolerar inte alls lika effektivt som vanlig isolering så du skulle få en stor värmeförlust som till och med skulle kunna sluta med frusna vattenledningar - lite beroende på var du bor - tycker mig ana att detta gäller Borås? :)
 
Tack för svaret! Jag förstår att det blir sämre isolering, men samtidigt tänkte jag fylla originalväggen med isolering, som helt saknats i många år sedan sågspånet där sjunkit ihop till en bråkdel av ursprungsvolymen. Har troligen ej förnyats sedan huset byggdes för nästan hundra år sedan.
Men visst skulle 70 mm lättklinker stoppa all eventuell förflugen fukt?
Jag gillar Borås men huset är på annan ort!
 
BirgitS
Om du vill göra ett badrum utan att uppfylla kraven i reglerna rekommenderar jag att du pratar med ditt försäkringsbolag. Det kan bli dyrt om något händer och de inte godkänner det du vill göra.

Vart har du tänkt att fukten ska ta vägen efter att lättklinkern absorberat den?
För eller senare lär ju den bli mättad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tyckte det lät konstigt, så jag googlade. När det är trä utanför måste du ha tätskikt på de ytor som blir blöta!

Principen om att inte ha tätskikt gäller en ren betongkonstruktion som behöver kunna andas, och där tätskiktet stoppar denna andning så att betongkonstruktionen (Lecabruk/lättklinker i detta fall) annars riskerar att bli fuktmättad, vilket ger problem på sikt. Dvs källare. Inte när du har trä utanför.

Så nej, Lecabruk eller lättklinker funkar inte som vare sig isolering eller tätskikt. Det som beskrivs är ju att markfukten utifrån inte får stängas in i konstruktionen, därför ska man inte ha tätskikt i våtutrymmen i källare, utom precis i duschen och andra ytor som blir mycket blöta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Något tätskikt måste du ju ha för att uppfylla kraven. Så vad menar du med "tätskiktskemikalier"? Skulle du t.ex. vara OK med en våtrumsmatta? Eventuell som man i sin tur sätter kakel och klinker på, om man föredrar ett sådant ytskikt?
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter! Min avsikt var att i någon mån använda hållbara material i ekologisk bemärkelse. Medvetet utesluta plaster och värre tätningsmaterial. Jag har ganska gott om betänketid, vilket är tur för jag är inte helt kunnig och har inte kommit frsm till en riktig plan. Att jag kommer att bryta mot en del regler är helt klart, men inte mot någon lag. Jag letar vidare, med era goda synpunkter i åtanke.
 
Microkatten
Att bygga badrum utan modernt tätskikt är fullt möjligt, även i trähus. Oavsett konstruktion så måste fukten ventileras ut på något sätt.

Sörmlands museum tar upp ämnet i sin utställning ”Hållbart hemma” på Nynäs slott. De har också haft ett seminarium som diskuterar försäkringsfrågor, konstruktioner m.m. och de inspelade föredragen från olika föredragshållare kan hittas här. Jag kan också rekommendera kursen ”Lerputs och lergolv i badrum” som senast hölls i mars månad på byggnadsvårdscentret Slöjd och Byggnadsvård på Nääs i Lerums kommun strax norr om Göteborg.
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.