Hej,

Ja jag vet, finns hur mycket trådar som hellst om detta.
Men jag blir fan bara mer och mer snurrig.

Hur göra egentligen!
Har träffat folk som säger att man absolut inte skall mixa spån och isolering!
Anticimex sa att tillägg-isolera för guts skull inte en så fin vind som ni har...
Det ända jag vet är att tillägg-isolerar man så blir skilnnaden mellan tempen i huset och vinden större = kommer det värmare temp upp på vinden som då är kallare så bildas fukt betydligt snabbare!

Ja så hur skall man göra.. faktum är att jag skall göra en del där uppe då vi river några bäraande väggar på övervåningen så vi skall bygga on takstolarna till W-stolar... samt dra om elen på övervåningen vilket betyder en hel del på vinden.
Så när man ändå håller på skulle det vara fint och få lite bättre ekonomi i uppvärmingen.

Så lite tips tack.

Det var en snickare som sa till mig att skyffla bort spånet på halva vinden och lägg den på andra halvan, isolera sedan den halvan du skyfflat bort...
Men läser man på forumen verkar det ju fritt fram och blanda å bara isolera på! Men hur ser det ut om 15år där uppe då?

bifogar lite bilder på vinden!
 
  • DSC_0248.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0265.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt tips (läs även på www.ekofiber.se) lägg på ekofiber så du får totalt 50 cm. Du får en daggpunkt (vilket du har idag också) men den flyttas längre ut i konstruktionen och ekofiber, till skillnad från gullfiber m fl, binder och släpper fukt, således inte ett problem. både jag och farsgubben har goda erfarenheter sen 15 år tillbaka.
 
Varför inte bara fylla på med mer spån istället? (Frågar jag någon som kan eftersom jag inte vet själv)
 
  • Gilla
Svenne 820
  • Laddar…
Du har bättre isolervärde med gullfiber & ekofiber än med kutterspån och kutterspån är brandfarligt vilket varken ekofiber eller gullfiber är.
En annan fördel med ekofiber är att den innehåller en liten mängd borsalt, vilket möss inte trivs i.
 
Jag har förövrigt ett stalltips på entreprenör som vi använde, men vet inte om det uppfattas som reklam om jag skriver det i forumet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.