Vi har flyttat in i ett hus som har två burspråk som står på plintar som byggdes till huset runt 90 talet. Golvet på burspråket har vid vintertid varit svalt, tydligt kallare än i resten av huset. Rummen som burspråken bildar blir på detta sätt betydligt kyligare än i övriga huset. Vad jag ser så är det näsan ingen isolering alls på undersidan? Jag tänkte ifall jag kunde lägga ett lager isolering samt vindskyddsduk. Kan jag lägga ett lager mineralull, vindskyddsduk samt sedan täcka allt med plankor likt de som finns på de redan existerande plankorna? Eller måste de som finns bort först? Något annat ni hade kunnat rekommendera?
 
  • Blå vågig plåt mot grå stenmur, uteplats, dagsljus, rör nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion och presenning nära stenfundament, fokus på trätextur, suddig bakgrund, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg och hörn av byggnad med nät och metall under solljus och skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka på stenblock, utsikt mot otydlig bakgrund, skräp under, suddig förgrund, konstruktion, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ligger mest sannolikt lika tjockt med isolering som golvbjälklagets reglars höjd. Om det ligger spån som isolering kan det vara boven, är det isoleringsskivor borde det inte skilja så mycket mot övrigt golv. Ta lös en planka eller två underifrån och inspektera först.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det ligger mest sannolikt lika tjockt med isolering som golvbjälklagets reglars höjd. Om det ligger spån som isolering kan det vara boven, är det isoleringsskivor borde det inte skilja så mycket mot övrigt golv. Ta lös en planka eller två underifrån och inspektera först.
Huset har en uppvärmd källare så jag gissar på att övriga husets golv blir varm på grund av det. Det som gjorde mig förvånad med var att det såg ut som att en ser gipsskivorna? Men kanske är vanligt. Skall se om jag kan kika in under plankorna.
 
Nu har jag kollat och det är ett lager med något som ser ut som mineralull. Kan jag lägga ett lager till ovanför brädorna med frigolit eller mineralull och sedan vindskydd för att avsluta med ytterligare plankor?
 
T TutenStain skrev:
Nu har jag kollat och det är ett lager med något som ser ut som mineralull. Kan jag lägga ett lager till ovanför brädorna med frigolit eller mineralull och sedan vindskydd för att avsluta med ytterligare plankor?
Ok, hur tjockt? Ja, du kan bygga på med isolering av någon sort och sedan ny panel eller blindbottenskiva tex.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, hur tjockt? Ja, du kan bygga på med isolering av någon sort och sedan ny panel eller blindbottenskiva tex.
Tack! Den var ca 100mm. Blir att försöka lägga på ett lager till då med någon extra panel som finish. Var mest orolig ifall ett lager till kunde skada underliggande konstruktion på något sätt (fukt, luft vet inte riktigt). Då har vi ett projekt till att ta itu med innan vintern!
 
Så länge du inte har plast mellan gamla och nya är det ingen risk.
 
Nu har jag lagt upp isoleringen. Jag funderar på hur jag skall avsluta det hela. Vilken typ av skiva skall jag sätta? Funderade på en oljehärad trossbottenboard likt denna https://www.hornbach.se/p/trossbottenboard-oljeharad-6x550x1220mm/10684113 som jag fäster rakt på, utan vindduk samt luftspalt då vatten inte bör kunna ta sig in (är under burspråk). Hade det fungerat? Känns smidigare än att sätta fasadskivor när det ändå inte syns. Tack!
 
  • Gul isoleringsskiva med svarta fästelement, underifrån synvinkel, otydlig bakgrund, byggmaterial i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag hade tagit oljehärdade trossbottenskivor. Och tejpat skarvarna med byggtejp. Undrar om jag kanske ändå hade satt vindduk först på isoleringen, innan jag byggde in den i skivorna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.