Hej

Vi har ett rum som en tidigare renovering misslyckts med år 84.
Huset är korsvirke med lertegel.
Det här rummet har man byggt på insidan med Siporex block och det ser av tjockleken ut som att man inte har någon luftspallt mellan lertegeln och Siporexen.
Dessutom har man gjutit platta på marken inne i huset, inuti naturstenstorpargrunden.
Resultatet: ISKALL yttervägg och ännu kallare vid golvlisten. Vid 8 minus ute visar golvlisten på 6 plus. Som mest, längre upp på väggen är det 11 grader. Det finns en väggmonterad element.

När jag berättade för en kompis att en igenmurad öppning på stallbyggnaden är dyngsur när jag borrade i den, murad även den med Siporex, så berättade han att Siporex behöver värmen innifrån huset för att fungera. Man ska inte använda det i kalla byggnader.

Därför undrar jag om den här väggen nånsin får en chans att torka ut ordentligt?
Och hur ska man tilläggsisolera väggen inifrån för att man inte förvärrar det hela för huset? Vilket isoleringsmaterial är bäst? Förmodar att det inte ska vara cellplast? Luftspallt? Rummet är litet och detta tar ännu mer utrymme i anspråk.
Så bästa tilläggsisoleringen för att det tar så lite plats som möjligt är jag intresserad av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.