Hej!

Jag undrar vad som är rimligt att betala för nedanstående. Vad har ni betalat för eltillvalen?

2 spotlights i tak
4 spotlights under köksskåpen
4 dimmers
tomrör från elcentral till arbetsrum för framtida bredband (ca 10 meter)
eluttag på vinden
eluttag + telefonuttag i tvättstugan för framtida larm.
dragning av elkabel samt brytare vid elcentral för belysning i trädgården (i redan befintliga tomrör).
Flytt av fyra vägguttag (knappast någon större extrakostnad)

Våran elektriker vill ha 15000 för ovanstående. Arbetena kommer att göras samtidigt som dragning av övrig el i vårat nybygge. Som jag tolkar det så är det minst 10000 i arbetskostnad..?

Det vore intressant att höra vad andra betalt för sina tillval.

Tack på förhand.

Anbygg
 
lite i dyraste laget tycker jag. Spotlights i tak kostar ca 600-1000kr beroende på antal. I skåpen är betydligt billigare, runt 200-400kr monterat och klart. Dimmrar är det knappast något extra arbetskostnad jämfört med vanliga knappar, dock kan de elektriska dimmrarna kosta 500kr

material för tomrör, eluttag, telefonuttag, brytare kostar max 500kr

de övriga arbetena tar borde ta 4-6 timmar vid nybygge á´ca 700-1000kr

Räknar man högt borde detta kosta dig max 10,000kr

...tycker jag iallafall... ;)
 
Begär få en offertspec över materialåtgång samt pris för detta och arbetskostnad (antal timmar han beräknar samt kostnad per timme). Sedan tycker jag att ni ska försöka få ett rörligt pris med tak.

När vi tog in offerter från elektiker för vår ovanvåning fick vi en fullständig offert spec på allt material - de olika mängderna som behövdes samt respektive sak kostade och hur många timmar han beräknade arbetet skulle ta.

 
Tack för era svar!

Jag ringde upp elektrikern just för att säga att jag hade förväntat mig en specifikation på vad de olika tillvalen kostade var för sig, istället för en klumpsumma som han kan salta hur mycket som helst. Någon sådan utlovade han inte men antydde att det är arbetskostnaden som blir så mycket större. Detta köper inte jag eftersom han ändå ska dra el i hela huset och vi dessutom valt bort lamp- och eluttag i lika stor utsträckning som vi valt till. Vid köksskåpen ingår i ursprunglig elritning vanliga ljusramplister, han påstår att det krävs VÄLDIGT mycket mer jobb bakom skåpen om man ska ha spotlights.. bla. fräsning för rör i väggen.. jag tycker det luktar som ett försvarande av ett för högt satt pris..

Hur som helst så tänker vi välja bort vissa grejer och be om ett nytt pris. Blir inte det till belåtenhet så nöjer vi oss med den el som redan ingår i entreprenaden..

Bara för att en hantverkare kanske lämnar ett väl lågt pris i offerten till husföretaget så tycker inte jag att det är våran sak att stå för att det blir lönsamt för honom.
 
Mitt råd är att ta in underlag från andra elfirmor också. då får ni en bättre bild av vad det verkligen ska kosta.

Vad gäller specen så är han skyldig att ta fram en sådan vid förfrågan... Vill han inte göra det - så tycker jag defenitivt att ni ska välja en annan elektiker.
 
Den där frågan som är rätt vanlig huruvida det är ett rimligt pris att extra tillval ska kosta si eller såhär mycket är otroligt svår att svara på. För man måste veta en sak. Och det är på vilket sätt som elektriken, (eller annan hantverkare) som lämnat priset kommit med i bilden från första början.

Låt oss säga såhär. Du har tagit in ett pris på en entreprenad på el till ett hus. Oftast så väljs firman med lägsta pris. MEN. Firman har garanterat en ÄTA-prislista också. D.v.s en prislista på Ändrings-, Tilläggs- och Avgående arbeten. I den prislistan kan det stå att han säljer materiel med ett påslag på 200% och timpriset är 800:-. Och eftersom ni anlitat entreprenören så har han rätt till ÄTA-arbeten under pågående entreprenad. Så är 15000:- rimligt för lite spottar i tak? Kanske inte. Men ni kanske inte har något val.

Man måste alltså titta på ÄTA-listan när man köper en hantverkare till ett fast pris. För det är oftast där det spricker.

// DeBe
 
Det är som DeBe var inne på.. Elektrikern har fått jobbet att dra el i huset via husföretaget. Mao. om vi vill ha något extra installerat i samband med husbygget så är det han som har rätt till det jobbet.

Som jag skrev innan så har jag fått känslan av att det ofta är på tillvalen som man räknar med att dra in vinsten, många plockar ju säkert in spotlights för 30-40 000. Hur som helst så ska det bli intressant att se det nya priset efter våra bortval.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.