Jag och min sambo bor sedan ett och ett halvt år i en villa. När vi tillträdde fastigheten var vi medvetna om att förra ägaren styckat en del av tomten och att den skulle säljas och bebyggas, dock fanns ingen tidplan för detta. Vi har alltså hela tiden varit medvetna om att ett hus kommer att byggas nära vårt och vi ser inga problem i det. Vi ser heller inga egentliga problem med att bygget på ett och annat sätt stör oss eftersom det ter sig oundvikligt. Dock är vi mycket irriterade och besvikna över tillvägagångssättet samt några detaljer på hur bygget bedrivits vilket jag beskriver nedan. Jag skulle vilja veta vart man kan vända sig och/eller vad man ska kräva för ersättning för det inträffade.


Damm och oväsen

I somras påbörjades byggnationen enligt följande:
Tisdagen den 7/8-06 kl 06:20 påbörjades markarbetet av den styckade delen av tomten med att en stor grävmaskin lastades av och började utgrävningen. Vi hade av en slump någon vecka tidigare träffat den förra ägaren som meddelade att den styckade tomten var såld, något mer visste inte vi förrän vi vaknade av grävmaskinens oväsen. Vi hade inte fått någon form av information från byggherre, byggentreprenör, kommun eller annan instans om att bygget skulle påbörjas varför vår sista semestervecka blev minst sagt förstörd. Vi hade planerat att vara hemma och under den veckan för att bland annat måla om vårt uterum som vetter mot den styckade delen av tomten, något som nu inte gick att utröra då damm och oväsen från markarbetet gjorde det omöjligt att vistas i uterummet eller på den intilliggande uteplatsen.

Eftersom det var en mycket varm och torr sommar så dammade det enormt mycket från utgrävningen och sprängningarna vilket medförde att våra bilar, vår fasad och våra fönster samt att det inne i huset snabbt dammades ner. Vi kunde inte ha några fönster öppna eftersom det då dammade in vilket gjorde det omöjligt att vara hemma i den sommarhetta som rådde. Det fina dammet letade sig in trots att vi hade stängt så mycket som möjligt dagtid då markarbetet fortskred. Markarbetet fortgick i ca två månader då väldigt mycket sprängning krävdes.


Kontakt med byggentreprenören

Redan under den första vecka sökte vi kontakt med personen som var ansvarig för bygget men fick meddelande om att personen i fråga var på semester och inte kunde nås. Ca åtta veckor efter att bygget påbörjades fick vi kontakt med den ansvarige men vi känner inte att vi nått fram med våra klagomål eller blivit erbjudna någon form av ersättning.


EL och vatten

Då kommunen inte kunde leverera varken el eller vatten till byggnationen frågade byggarbetarna om de kunde få nyttja el och vatten från oss. Det gick vi med på till en början då de avsåg att ta vatten för att koka kaffe och el för att värma mat. Dock sökte arbetarna även skydd och använde vår carport som rastplats vilket vi inte direkt hade medgivit.

Senare under byggnationen har vårt vatten och vår el dessutom används för bygget, dvs för murning etc. Kommunen stängde av vår vattenmätare under
några veckor men vatten har alltså tagits till bygget både före och efter detta tillfälle. El har tagits fram till att byggplatsen fick egen tillgång samt vid ett par tillfällen efteråt då byggarbetarna inte kom åt sin egen på grund av glömd nyckel etc.


Skräp

Under byggets gång har vi kontinuerligt varit tvungna att rensa vår tomt från emballageplast, frigolit och andra byggavfall som av en eller annan anledning hamnat på vår tomt. Marken kring huset har inte hållits direkt snygg och med en överfull öppen container nära/på vår tomtgräns har diverse skräp blåst in på vår tomt. Bygget har dessutom tagit vår tomt i anspråk genom att ställa pallar med byggmaterial etc vilket vi inte lämnat något medgivande till.


Nya husets läge

Då vi inte sett några ritningar eller haft någon chans att tycka till om husets utseende eller placering tar vi för givet att statsarkitekten räknat på solvinklar etc. Vi befarar dock att det nya husets fasad kommer att skymma morgon- och förmiddagssolen för vår uteplats där vi har för vana att under vår, sommar och höst äta frukost i solen då tillfälle ges. Om så skulle vara fallet, finns det någon som helst chans att överklaga eller lämna in en anmälan?
Nya husets ägare har meddelat att markfirman påbörjat utgrävningarna innan tomtaffären var genomförd varför tvist har uppstått mellan förre ägaren och byggentreprenören/markfirman. Det är en av de större hustillverkarfirmorna som står som ansvariga för bygget.

Jag önskar svar/rekommendation om hur vi ska gå till väga med de olika punkterna nedan för att kräva ersättning samt vilken ersättning som kan anses rimlig att begära och till vilken juridisk instans det är lämpligt att vända sig?

1. En förstörd semestervecka för min sambo och mig (byggarbete från kl 06 varje morgon samt att vi inte kunde genomföra våra planerade arbeten på vårt eget hus. Det gick inte heller att vistas hemma för att klara av de planerade hushållssysslorna vilka vi planerat att utföra under just denna vecka.)
2. Biltvätt för tre bilar utöver det normala under fem veckors tid då utgrävningar och sprängning pågick
3. Fönstertvätt av vanliga fönster samt vår inglasade veranda
4. Ca fem extra städningar inomhus
5. El, oklart hur mycket el som förbrukats då vi inte har mätt eller antecknat
6. Vatten utöver den period då vår vattenmätare var avstängd
7. Skräp på vår tomt
8. Nya husets placering som med största sannolikhet kommer att skugga vårt uterum och vår uteplats
 
Punkterna 1-6 är nog bara att glömma ( ni har ju givit tillstånd för el och vatten uttag) . Skräp och materialupplag på tomten skall man inte behöva accpetera, men det är troligen inget ni kan kräva ersättning för i efterhand. Ett bygglov kan alltid överklagas, om de följer detaljplanen för området så är era möjligheter till framgång med ett överklagande ganska begränsade.

Begär dels ut ritningarna från stadsbyggnadskontoret och även detaljplanen för området. Då kan ni själva kontrollera om det stämmer. Om ritningarna inte följer bestämmelserna i detaljplanen så skulle ni blivit tillfrågade och fått en chans att ha synpunkter på bygget.
 
Tack för kommentarer.

Ersättning för förstörd semester tycker jag fortfarande är rimligt att kräva eftersom vi inte blev meddelade att bygget skulle starta. Det kanske inte är lagstiftat men sunt förnuft säger att man borde förvarna åtmistonde någon vecka i förväg.

Byggherren har lovat att vi ska få ersättning för el och vatten så det ter sig nog naturligt att begära den ersättningen. Enligt blivande husägaren betalar de en extra avgift för byggel och den avgiften borde väl jag kunna fakturera bygget?
Huset har säkert uppförts enligt bygglovets alla regler men det känns bittert om det påverkar vår uteplats vilket var en bidragande anledning till att vi köpte vårt hus. Utan sol känns uteplatsen överflödig. Men jag har förstått att man får räkna med att byggnationer som uppförs enligt statsplanen kan skugga befintlig mark/byggnad. Min fråga är egentligen om man kan överklaga det hos stadsbyggnadsnämnden efter som det är de som givit tillståndet.

När det gäller skräp etc på vår tomt är det fortfarande en pågående process eftersom bygget inte är klart och beräknas pågå fram till mars månad.
 
En byggare kommer aldrig att betala för bullerstörningar, inte heller för dammspridning. Undantag kan vara när arbetena långvarigt pågår under nattetid, typ att man skjuter några hundra sprängsalvor mellan midnatt och 06 på morronen.

Byggel kostar för ett bygge ofta i storleksordningen 15 000 kr. Den kostnaden uppstår i huvudsak när man fått huset under tak och det är dags att torka ut fukten ur byggmatrerialet.

Jag uppfattade det som att de lånade el av er på ett tidigt stadie när man mest använde det till att driva olika elverktyg? De drar försumbart med el (Att kapa till samtliga reglar till en vägg med elsåg kostar i storleksordningen 10 öre högt räknat).

Första instans att klaga på ett bygglov är länstyrelsen,
 
Hempularen har så rätt i sina inlägg. Det är opraktiskt att vara bosatt i ett nybyggeområde. Mitt eget bygge skräpade väldigt och jag, som byggherre, satte tumskruvarna på min entreprenör. Till sommaren bebyggs mina två närmaste granntomter men jag kan väl inte påstå att jag ser min kommande sommar som förstörd *s*.

Det är lätt att vara efterklok men du borde granskat detaljplan och nybyggnadskartor innan du planerade egen uteplats.

Ett litet försiktigt råd är ändå att du inte tar upp ersättningsfrågor avseende 'sunt förnuft' - detta kommer aldrig att accepteras utan risken finns att du kommer betraktas som besvärlig granne och befrämjar inte en god framtida grannsämja.

Det förvånar mig ändå lite att du inte fått någon dokumentation från kommunen avseende grannens bygglov även om detta följer detaljplanen till punkt och pricka. I min kommun sänds detta ut till samtliga berörda som en ren information - men det kanske inte gäller samtliga kommuner. Kan det vara så att bygglovet gått igenom redan innan du köpte hus/tomt?
 
Visst har Hemmapularen rätt i sak och jag är medveten om själva faktan.
Vi är inte bosatta i ett nybyggarområde utan snarare ett gammalt villaområde, vårt hus är byggt på 30-talet. Men det är klart, när det byggs ett nytt hus så blir det väl ett nybyggarområde. :) Som jag skrev i mitt inlägg så är det helt oundvikligt med buller och damm under ett bygge och det har vi egentligen inget emot. När hela vår husvägg mot bygget blir neddammad så kan det väl knappas åligga oss att sanera och stå för den kostnaden? Det jag är irriterad över är att vi inte belv förvarande om att det skulle byggas eller när det skulle påbörjas. Det är alltså vårt ovetande om att bygget skulle påbörjas och därmed förstörde vår sista semestervecka som jag önskar någon form av ersättning för. Samt den av bygget förbrukade elen och vattnet till murning av grund etc.

Uteplatsen fanns när vi köpte huset och styckningen av tomten blev klar i samband med vårt tillträde. Vad som skett med bygglov för det nya huset och när det tillkom vet jag inte men det borde väl ha varit i samband med styckningen för att den skulle beviljas? Vi har hur som helst inte tagit del av några som helst handligar. Förre ägaren hade dessutom ingen brådska att sälja tomten utan hade den som sparkapital.

Faktum kvarstår även att markarbetet påbörjades innan tomten var såld, så det begicks fel från första början och det är detta fel även vi blivit drabbade av, antar jag. Hade de väntat en vecka eller två så att tomtaffären gått i lås och husfirmans personal var tillbaka från sin semester så tror och hoppas jag att vi hade blivit kontaktade och förvarnade.

Nåja, jag kommer att kontakta husfirman och höra hur de önskar gå vidare och sedan en jurist innan några som helst fajter påbörjas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.