Hej,

Vi har precis byggt om huset och den nya övervårningen är tätt som tätt. En kamin står på övervåningen och jag nu ska installera till och frånluftsventiler men jag har lite funderingar...

Huset värms av en värmeväxlare som är placerad på bottenvåningen och då måste vi ha frånluftsventiler i varje rum på övervåningen för att dra luften uppåt och fördelar jämt. När kaminen tänds ska den dra mycket luft upp ifrån bottenvåning och då bli det kallt där.

Jag har funderat på en frånluftsventil med kallrasskydd i varje rum på öv och sen en tillluftsventil i samma rum som kaminen som man kan öppna när man elda.

Skulle denna lösning tilllåter självdrag när kaminen inte är igång men undvika undertryck och kall bottenvåning när vi elda för fullt?

Taksam för alla förslag eller berättelse från andra som har löst samma problem.

Alkemist
 
Jag förstår inte helt hur ditt hus värms. Om det är frånluftsventiler i alla rum och en värmeväxlare inblandad så är det väl mekanisk ventilation och inte självdrag? Mekanisk ventilation drar ut mycket mer luft ur huset än vad kaminen gör. Jag tror inte att det blir kallare på undervåningen för att du eldar där uppe. Om du tror att det blir för stort undertryck när du eldar verkar det väl mer logiskt att minska frånluften från ventilationen för att kompensera kaminen än att ta upp fler hål i väggen.

Erik
 
Hej,

Tack för svaret. Värmeväxlaren är en vanlig luft-luft VV som drar inte ut luft. Luften bara cirkularerar igenom inomhusdelen och värms. Som huset är nu finns det bara en badrumsfläkt med kallrasskydd. Innan vi sågade bort den gamla övervåningen var det självdrag genom gamla vägg med 45mm isolering. Ja, vi frös förra vintern ;)
 
Då har du en värmepump och inte en värmeväxlare. Då blev det mer begripligt. Dina frånluftsventiler är alltså bara hål i väggen? Om du sätter kallrasskydd i dessa betvivlar jag att självdraget orkar öppna dem. Jag tror fortfarande inte att eldande i kaminen kommer att göra det kallare en trappa ner. Titta på hur stora lufthålen är i kaminen och bedöm själv hur mycket luft som kan strömma ut genom dem.

Erik
 
Hej,

Ja, värmepump är det. Just nu finns inga hål i väggen men jag måste ha ventilation nånstans. Mitt resonemäng var utan tillluftsventiler på öv skulle kaminen dra luft från bv som är gammal och inte tätt med plast. Du menar att om man bara ha vanliga ventiler på öv (utan kallrasskydd) skulle luften strömma ut när kaminen inte är igång och in när den är i bruk.

Det finns två sovrum på öv. Strömmar in kallluft där bli det kallt. Kanske stänga ventiler när man tända en brasa?
 
Jag skulle inte ta upp några ventiler alls om jag inte upplevde några problem med ventilationen. Plast i väggarna hindrar fukt i inomhusluften att vandra ut och kondensera i isoleringen, men det är inte så att gamla hus ventileras genom väggarna. Inga hus är hermetiskt tillslutna. Det finns alltid springor och otätheter. Självdrag brukar bygga på att frånluften går ut genom skorstenen eller andra ventilationskanaler medan tilluften kommer från läckor eller om dessa inte räcker genom ventiler.

Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.