Hej!

Vi håller på och bygger hus i egen regi och har köpt en FTX-byggsats som vi håller på och installerar. Rullar på bra, men vi har en planlösningsförändring på gång som ställer till det.

I ett av sovrummen har vi planerat att ha en större klädkammare/walk-in closet. Dock inser vi nu när väggarna börjar komma upp att det kommer bli för trångt. Därför vill vi skippa den och ta bort väggen mellan den och sovrummet.

Dock har vi inritat ( och draget) frånluft till klädkammaren. Detta skulle nu innebär att vi får både till- och frånluft i sovrummet. Det går med lite omdragningar att få dem på varsin sida om rummet. Blir detta ok? Jag jobbar ju i byggsektorn, men främst med el, och i lite större anläggningar ser man ju både till och frånluft i samma rum.

/Robert
 
Ta bort frånluften , ska bara vara tilluft i sovrum.
 
Det funkar utmärkt att ha till och frånluft i samma rum. Jag har tilluft i sovrummet och frånluft i klädkammaren med endast en tom karm mellan, är väl 4m mellan donen. Sen justeras balansen av flödet vid ovk. Tar du bort frånluften får du gå över hela systemet och kolla hur luftflödesvägarna ska ändras.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Det funkar ju lika bra som om du hade byggt klädkammaren. (Förutsatt att donen inte sitter allt för dumt placerade.) Tänk på att det kan bli lite mer ljud i sovrummet, den som planerat det hela kanske inte brytt sig om det susar lite mer i klädkammaren.

Om det finns möjlighet så är det bättre att proppa frånluften och justera övriga frånluftsflöden. Det är ju lite slöseri att skicka ut relativt fräsch luft istället för att ventilera ut den via badrum etc.
 
B Bigfoot skrev:
Det funkar ju lika bra som om du hade byggt klädkammaren. (Förutsatt att donen inte sitter allt för dumt placerade.) Tänk på att det kan bli lite mer ljud i sovrummet, den som planerat det hela kanske inte brytt sig om det susar lite mer i klädkammaren.

Om det finns möjlighet så är det bättre att proppa frånluften och justera övriga frånluftsflöden. Det är ju lite slöseri att skicka ut relativt fräsch luft istället för att ventilera ut den via badrum etc.
Visst går det att proppa den. Kan man bara sätta i takdonen och sedan stänga det helt vid justering? Jag menar allt är ju draget och det kan ju bli en klk i framtiden.

/Robert
 
Varför över huvud taget ha frånluft i klädkammare?
Där har man väl i stort sett bara rena, nytvättade, oanvända kläder?
Bad-, dusch- och toarum, tvättstuga och kanske kök är väl det som gäller.
Speciellt frånluften i tvättstugan tycker jag är kanon.
Tvätten, som vi hänger upp, torkar på nolltid. Torkskåp/torktumlare helt onödigt!
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför över huvud taget ha frånluft i klädkammare?
Där har man väl i stort sett bara rena, nytvättade, oanvända kläder?
Bad-, dusch- och toarum, tvättstuga och kanske kök är väl det som gäller.
Speciellt frånluften i tvättstugan tycker jag är kanon.
Tvätten, som vi hänger upp, torkar på nolltid. Torkskåp/torktumlare helt onödigt!
I huset hade vi frånluft i klädkammaren på övre plan och det var helt enkelt för att få till en bra luftomsättning i de tre sovrummen så behövdes det två frånluft för att det inte skulle bli "storm" i badrummet där uppe.
 
BirgitS BirgitS skrev:
det var helt enkelt för att få till en bra luftomsättning i de tre sovrummen så behövdes det två frånluft för att det inte skulle bli "storm" i badrummet där uppe.
Det låter lite märkligt tycker jag.
Vi har i vår enplansvilla fem tilluft i sov- och vardagsrum och 4 frånluft i våtrum och kök.
Ingen upplevd storm här inte.
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har i vår enplansvilla fem tilluft i sov- och vardagsrum och 4 frånluft i våtrum och kök.
Ingen upplevd storm här inte.
Men det där är det väl ungefär lika många till- och frånluft, vilket 3 tilluft och 1 frånluft inte är. I tvåplanshus bör ventilationen ske per plan för annars är det risk för att tilluftsventilerna på övre plan börjar agera frånluft.
 
Det är svinbra med frånluft i klädkammaren, går att hänga in kläder direkt från tvättmaskinen :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det där är det väl ungefär lika många till- och frånluft, vilket 3 tilluft och 1 frånluft inte är. I tvåplanshus bör ventilationen ske per plan för annars är det risk för att tilluftsventilerna på övre plan börjar agera frånluft.
Kan du utveckla detta resonemang?
 
BirgitS
H hrundi skrev:
Kan du utveckla detta resonemang?
Om du undrade om varför ventilerna som är tänkta för tilluft på det övre planet lätt blir frånluftsventiler så beror det på att det är en liten tryckskillnad mellan våningsplan som gör att luften rör sig uppåt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om du undrade om varför ventilerna som är tänkta för tilluft på det övre planet lätt blir frånluftsventiler så beror det på att det är en liten tryckskillnad mellan våningsplan som gör att luften rör sig uppåt.
Jag förstår. Jag har ställt in ett högre frånluftsflöde på nedervåningen. Har dock mest friskluftsintag uppe där vi har sovrum och vardagsrum. Tänker mig att den friska luften som tas in upp då ändå bör vandra nedåt. Rätt tänkt?
 
BirgitS
Du får kolla hur det blir i praktiken med ett tunt papper eller hur lågan på ett stearinljus rör sig vid de olika ventilerna. Det kan variera beroende på vindstyrka och vindriktning, samt kanske årstid, så det måste upprepas när något av det ändras.

Bara för att det heter tilluftsventil så betyder det ju inte att luften bara kan komma in utan det kan lika gärna gå luft ut. Det kan t.ex. bli så att luft går tvärs igenom det övre planet, dvs. att luft kommer in genom ventilerna på ena sidan (den där vinden ligger på) och går ut genom ventilerna på andra sidan.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.