Hej.

Vi bor permanent i ett före detta fritidshus sen i April, där jag successivt renoverat bit för bit med fokus på toa & duschrum & kök, även om vi petat lite här och där.

Det mesta fungerar bra och vi stormtrivs men nu har jag ett problem som ligger utanför min förmåga och jag är tacksam för hjälp.

Jag har under sommaren bytt inner-rutan mot en 'Grundels Termosmart', glaskassett som är argonfyllda, på 15 av 17 fönster. Det har betytt att huset blivit tätare av det. Sen har vi haft en öppen spis som i princip använts som mysbrasa men nu har jag låtit montera in en E-kassetten (gjutjärnskassett från Eurofire) och i och med det montaget så tätades skorstenen så att det enda drag som sker den vägen, är genom spisen.

Huset saknar tilluft/frånluftsventiler eller fläktar för ventilation.

Eftersom jag har en luftvärmepump monterad i ena änden av vårt vinkel hus har jag monterat en effektiv värmeförflyttare som suger luft i taknocken ovanför pumpen och blåser ut luften i 2 sovrum. Man skall självklart inte sätta för mycket övertro till en värmeförflyttare, men den har definitivt medfört en betydligt mer komfortabel luft i huset genom att skapa cirkulation. Storstugan saknar vind, men övrig del av huset har 'innertak och vind' vilket betyder att fläkt och ljuddämpare sitter monterat på vinden.

Hus.jpg

I och med att vi satte in e-kassetten så har in och utluft aktualiserats. Vi har en effektiv kökfläkt som drar ut all matlagningslukt och os. Men vad den också gör är att dra ut askluft från spiskassetten så det luktar gammal brand. Just nu löser jag det med att öppna ett fönster när vi lagar mat, men i längden är det ohållbart.

Även när jag kör värmeförflyttaren på full effekt (vi har tyristorstyrning, men den går oftast på fullt eftersom den är helt tyst och inte stör) så får vi en svag askdoft från kassetten.

Mitt problem, är att jag är helt okunnig om den här formen av ventilation som inluft/utluft, självdrag eller med fläkt.

Så vad gör jag sätter jag en eller flera tilluftsventiler i storstugan och i sådana fall var sätter jag dem d.v.s. skall den sitta nära spisen, skall den sitta högt eller lågt?
Skall jag börja med en ren ventil eller skall jag fundera på en fläktstyrd dylik?

Bevisligen är huset hur som helst för tätt nu.

Kanske också skall nämna att vi har oljefyllda radiatorer med tyristorstyrda väggtermostater i alla rum som reglerar elementen - dock så står självklart luftvärmepumpen för huvuddelen av uppvärmningen av huset.

Tacksam för alla tips


/putte
 
C
I ett hus med självdragsventilation hade jag valt att sätta tilluftsventiler, såkallade spaltventiler i fönstren. Nu är kanske inte det möjligt, då kan du välja att ha tilluftsventiler i alla rum utom badrum och kök, där man istället tar ut luften. Välj gärna en badrumsfläkt med ett grunddrag, som sedan varvar upp när inställda krav på fuktighet eller tid eller strömbrytare till eller annat uppnås. Du kan även välja att ha ett kallrasskydd i köksfläkten som inte är helt tätt, dvs det fattas ett bar bitar ur det, för självdrag genom kanalen, men risken är, med en badrumsfläkt igång eller om du eldar i kasetten, att det blir tilluft genom den kanalen då istället, vilket kanske inte är helt önskvärt.
 
cheetah1 skrev:
I ett hus med självdragsventilation hade jag valt att sätta tilluftsventiler, såkallade spaltventiler i fönstren. Nu är kanske inte det möjligt, då kan du välja att ha tilluftsventiler i alla rum utom badrum och kök, där man istället tar ut luften. Välj gärna en badrumsfläkt med ett grunddrag, som sedan varvar upp när inställda krav på fuktighet eller tid eller strömbrytare till eller annat uppnås. Du kan även välja att ha ett kallrasskydd i köksfläkten som inte är helt tätt, dvs det fattas ett bar bitar ur det, för självdrag genom kanalen, men risken är, med en badrumsfläkt igång eller om du eldar i kasetten, att det blir tilluft genom den kanalen då istället, vilket kanske inte är helt önskvärt.
Hej. Jag har tänkt på Spaltventiler på fönster och jag tror att det är tekniskt möjligt i de fönster jag har, men jag tror att jag skulle föredra någon form av tallriksventil i alla fall i Storstugan men kanske spaltventiler i sovrummen.

Vad gäller badrummet så har jag idag 2 st 100 rör som går upp i en skorstens huv, men det ena är täckt av plast så att det är avstängt. Det andra där har jag idag en pax-fläkt med fuktstyrning + att den går 20 minuter efter att man släck ljuset. Jag skulle gärna vilja behålla den fläkten om det går, men den har inget tomgångsläge. Vad gäller det täppta röret, är det något som min pappa gjort då de ägde huset, men han har nått en ålder där han inte längre minns varför....

Jag har räknat med att öppna upp det röret och sätta dit en 100 mm 'spirohatt med insektsnät' (vet inte vad det heter...) och en tallriksventil på insidan. På så sätt kan jag labba med dess funktion. Jag har annars lite svårt att förstå de dubbla rören.

Köksfläkten som är en stor IKEA/Whirpoolfläkt har 2 självstängade lock som är täta. Visst kan jag klippa upp lite förbiluft, men det får i så fall bli ett steg 2.

Vad gäller kaminen och drag åt fel håll, så tror jag inte att en moderat utsugsfläkt i badrummet ställer till problem. Så pass bra drag är det i skorstenen från kaminen. Däremot har jag inte testat ännu (kaminen sattes in för ett par veckor sedan och det är än så länge inte så kallt att vi använder den mer än för test..) om köksfläkten kan ställa till ett baksug eftersom den är ett näst intill överdrivet drag när den körs på fullt.

/putte
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.