Hej.
Skall byta ut delar utav mitt gjutjärnsavlopp och tänkte kolla om nån vet om det finns tigersågsblad anpassade för gjutjärn och vart man kan hitta dom i så fall, alt icke anpassade för gjutjärn som dock klarar jobbet :)
 
Till mina rör gock det att använda precis vad som helst i metallbladsväg. Men alla kanske inte har lika lite kvar av rören som jag hade...
 
Varför stå och såga i gjutjärn?

Fram med slägghammaren och dunka till. Våld löser det mesta. Gjutjärnsrör spricker hur bra som helst med ett välriktat slag. Fast det är klart, ska man bara byta delar kanske min metod inte är den bästa?
 
Tack för svaren.
Att slå sönder det kommer jag att göra under källargolvet, men sen skall jag ansluta det nya mot befintligt ovanför golv, och där måste jag vara mer snäll:)
 
Jag försökte såga i ett sådant rör med vanlig sticksåg med det längta metallsågsblad jag kunde hitta för några år sedan. Det var 12 cm långt.Pirahna tyckte det borde funka.

När jag hade stått med sågen och bearbetat röret i ett par minuter så var där en svag repa i den svarta färgen på röret, inget annat syntes. När jag studerade bladet upptäckta jag att tänderna hade vikt sig, så det var ganska vasst i sidled, men rakt fram var det lent som min nyrakade haka. jag hade ju köpt bladen i 2-pack så jag förstörde ett blad till innan jag gav upp.
 
Gav upp?! Lägg sågen på sne och paralellsåga...
 
Jag övergick till bågfil, den gjorde jobbet, men det tog ett par timmar i onaturlig arbetsställning, gick åt 3 sandviksblad.
 
Har fixat det med tigersåg + biltemas blad....
 
Jag körde slut två bra Hilti-blad i gjutjärnsrören här hemma... Misstänker att det inte alls var rätt typ av blad för gjutjärn (någonstans ringer en klocka som säger att jag borde ha haft karbid-någotting). Blev lack och körde skiten med vinkelslipen med vanlig kapklinga för metall. Skar som en varm kniv i smör.
 
Vinkelslipen funkar utmärkt
 
Risken är ju bara att den tar resten av huset också, om man nu inte råkar bo granne med brandkåren.
 
Ett skär med vinkelslipen så man öppnar en springa.Sen in med en huggmejsel och ett par slag, mina rör sprack spikrakt runt om.
 
R
Finns specialblad för sticksåg/tigersåg med "carbide" beläggning på bladet.

Kostar en del med skall klara gjutjärn.. vet att bosch har något sådant och att lennox har sådant också.
 
Jag gjorde en brottanvisning med vinkelslipen och skog ovanför denna. Detta fungerade utmärkt.
 
Jag körde av ett väldigt friskt 3" gjutjärnsrör med min Milwaukee på gissningsvis 50 sekunder ....... den är helt underbaaaaar! ;)

Bladet var ett wood/metal från milwaukee
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.