Jag ska ta bort en del av väggen mellan kök och v-rum. Idag är det en dörröppning där och jag ska ta bort väggen från dörröppningen till den andra väggen. Det är ungefär 2,5 meter som ska bort. Är Tigersåg det verktyg som bör användas eller finns det något annat verkyg som gör att det blir rakt. Väggen är inte bärande...
 
vad har du för material i väggen?
 
Nej, det blir INTE rakt med en tigersåg! Ett förvisso utmärkt verktyg som jag inte klarar mig utan men det är liksom ingen precision över det hela ;D
Skall du riva väggen kan du i skala använda:
* Motorsåg
* Tigersåg
* Klinga
* Slägga
* Kofot/hammare
Det låtersom om du vill behålla halva väggen(?) så mät/snörslå och använd sedan handklingan med en dålig/billig klinga. Jag förutsätter att vi paratar träregelvägg eftersom den inte var bärande ;)
 
Lägenheten är från 1944. Det är någon form av lättbetong eller liknande poröst material.
 
Nu vet jag vad det är. Tydligen kallas det för slaggvägg.
 
Hej

Jag gjorde hål i en liknande vägg.. Markerade storleken på hålet, gjorde ett hål för sågen.

Använde mig sedan av en handsåg (typ fogsvans för lätt betong) som jag sågade ut block (lättare att bära).

Fördelen i mittfall med att inte använda maskin (typ tigersåg) var att det dammade mindre.

Rekommenderar starkt mun skydd och att du täcker allt med skyddsplast, dammet kryper in överallt..

MVH Nissle

 
Har precis samma erfarenhet som Nissle.
Kör med handsåg och gör block som är lätta att bära ut.
Slaggstenen dammar fruktansvärt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.