Hej!
Ska snart påbörja rivning av en innervägg (ca 20 cm tjock, spontat med isolering)
Jag undrar om någon har erfarenheter av en tigersåg, Skil 4900?

Mvh!
C
 
Jag hade nog letat efter Makitas JR3050 som kostar runt 1500 inkl. moms. Den kan du dessutom sälja när du är färdig och få en hyfsat pris för den. (om du nu vill sälja)

Du har PM
 
Vad är det som gör att man behöver tigersåg till det? Bra ursäkt att köpa en givetvis, men man blir ju nyfiken, för de låter mer som ett kofotsjobb.
 
Mr Handyman skrev:
Vad är det som gör att man behöver tigersåg till det? Bra ursäkt att köpa en givetvis, men man blir ju nyfiken, för de låter mer som ett kofotsjobb.
Håller med alternativt hyra en;)
 
Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av JUST DEN tigersågen, inte vad den ska användas till.
Innerväggen är bara ett av "uppdragen" den ska utföra :)

Mvh!
C
 
Har SKIL någonsin tillverkat någon bra maskin? Jag har då aldrig stött på någon.
 
ACME, du som har erfarenhet av ex. SKIL och exakt den tigersågen som jag funderar över.. vad är det som är dåligt?

Kan du ge ex. på någon annan tigersåg i samma ca prisklass som är bättre?

Mvh!
Christer
 
jag har aldrig hållt i maskinen, men jag tror den duger alldeles utmärkt för lite hemmapul. När det gäller just tigersåg tycker jag man kan ta nästan vad som helst, om man nu inte ska stå och jobba med den i långa pass... Det är ju inget finlir direkt. Skil som märke? De maskiner jag stött på är för hemmafixare, utan större finesser men de har varit bättre än de riktigt rappliga lågprismaskinerna med super-power-namn! (Äger själv en cirkelsåg till grovjobb,"ORCA", och en elhyvel. Båda har tuggat på bra.)
 
Håller med ovanstående, är det något verktyg där man kan köpa en billigare variant måste det väl vara tigersågen, om man inte behöver den 24-7. Har själv en Milwaukiee som skall vara ett av de bästa märken på just tigersågar. Visst den funkar felfritt och är stark, men alldeles för dyr. Har en vän som köpte en av alla de billiga tigersågarna som finns och den har gjort jobbet för honom, tror att han gav 199:-
 
ACME skrev:
Har SKIL någonsin tillverkat någon bra maskin? Jag har då aldrig stött på någon.
Jo faktiskt....de uppfann cirkelsågen ! Därav det engelska namnet skilsaw..

Men det var nog bara den....:)
 
Skil av idag är inte så roliga. Har erfarenhet av två vinkelslipar från dem, och det går bra om man ska kapa ett rör eller så, men något längre arbete är det inte tal om. För en tjugo år sen var de bättre, farsan hade en cirkelsåg som användes väldigt mycket i tjugo år innan lagren tog slut härom året.
 
Mr Handyman skrev:
Vad är det som gör att man behöver tigersåg till det? Bra ursäkt att köpa en givetvis, men man blir ju nyfiken, för de låter mer som ett kofotsjobb.
Man brötar ju ner mindre om man kan såga väck väggen i sjok och bära bort bitarna än om man går lös och dänger ner den med en kofot, så spillrorna yr.

Nu finns det ju olika sätt att gå igång med ett koben men dock.

I och för sig så dammar det mer med tigern...
 
Kan vel ikke si Skil er et merke som jeg har vært fornøyd med. Selv ikke når en ser på kvalitet/pris.

Men nå har jeg ikke prøvd den sagen, men den er sikkert helt okay. Bedre enn kina maskiner, det er helt sikkert.

Skil har vel kommet med en ny masters serie som skal være en del bedre, men da også høyere pris.

Du burde spørre om å få starte den i butikken og kjenne om den vibrerer mye. For mye vibrasjon så blir det sagbladet som står stille og du som flyr fram og tilbake på gulvet :D
 
Nu menade jag väl inte att man skulle använda kofoten som slägga, utan bryta bort spånten bräda för bräda, men visst har båda metoderna sina fördelar.
 
Bra verktyg är alltid bättre :). Det farliga är att vänja sig vid något bättre för då vill man inte köpa billigt skräp. Om skillnaden inte är mer än 1000 kronor så tycker jag inte man ska tveka. Jag har atlas copco dyr men grymt bra. Sågat av taket på en volvo med den :). Mindre stålbalkar och 20 cm bokträ är inget problem. Jag tror att makita är ett mycket prisvärt val. Deras verktyg är bland det bästa man kan jobba med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.