Har en fundering, går det att använda ett TIG-paket (skraptändning) till en trafosvets (AC)?
Eller är det annan konstruktion/strömmar/pulser eller så i en AC TIG?

Har en inverter, men den har ju bara DC :(
 
Ja det går-
AC/HF med pulser om resultatet ska bli bra+rätt person
Kemppi har en lös HF som kan anslutas efter strömkälla (HF 5 tror jag den heter 230vAC)
 
Så man måste upp i frekvens? Räcker inte med de 50 Hz som blir av en vanlig trafosvets.
 
Får man bort oxid skiktet så att "ren "alu kommer fram fungerar det med trafo 50Hz
 
Testade förut med trafosvets, funkade inte för fem öre. Fick aldrig någon ljusbåge, antingen släckt eller så satt den fast :p
 
Körde baklänges på en gammal kempi DC pinnsvets. den verkade hacka likströmmen så dåligt så det gick att svetsa grövre aluminium. Men jag fick mata på ca 200A och handtaget blev rätt varmt... men det funkade.
 
Det är inte AC i sig som krävs för att kunna svetsa aluminium, utan det är vad man brukar kalla omvänd polaritet, dvs arbetsstycket som minus och elektroden som plus. Som någon kanske minns från fysiken så går ju elektronerna från minus till plus, även om man säger att strömmen går från plus till minus. Och det är elektronerna som lämnar aluminiumytan som bryter upp aluminiumets oxidskikt.
Normalt vill man svetsa TIG med rättvänd polaritet eftersom det är det som är anslutet till pluspol som blir varmast. I fallet med TIG är det ju självfallet arbetsstycket man önskar få varmast.

En hyffsad kompromiss för att både bryta upp oxidskiktet och inte smälta ner elektroden och handtaget är då alltså att använda växelström. På en modern TIG kan man ställa förhållandet mellan rättvänd polaritet och omvänd polaritet så att man får mesta möjliga värme i arbetsstycket, men ändå klarar uppbrytningen. På en gammal trafo-TIG så har man givetvis endast 50/50 mellan polariteterna. De första AC-tigarna var just transformatorsvetsar. Sök på MILLER TIG på blocket så får ni se ena hiskliga maskiner. Eftersom de måste vara tvåfas transformatorer så krävde de stor säkring och snedbelastade elnätet otroligt mycket. En annan tidig lösning var TIG-lådor som kopplades till en likritarsvets för DC-TIG eller en transformatorsvets för AC-TIG. Dessa TIG-lådor ordnade med HF-tändning och en del andra bra funktioner.
Som Bernt skrivit, likström funkar alltså om man kopplar handtaget till "fel" uttag. Men det har med polariteten att göra, och inte hur likriktaren fungerar.

Att skraptända TIG är svårt, oavsett AC eller DC. Det krävs en strömkälla med mycket bra karatäristik och god vana för att lyckas. Billiga svetstransfomatorer brukar inte ha bra karaktäristik, alls... Moderna TIGar med kontaktändning är en annan sak, de har elektronik som övervakar kortslutningen av elektroden och tänder då bågen kontrollerat.
 
Aha, lite mer upplyst i ämnet, tackar!

Provade med min inverter, och det var inga som helst problem att skraptända. Gick bra att köra upp till ca 80A, sen smälte wolframen :p
Det går fint för småplock i.a.f.
Ska bygga om invertern lite, så jag kan köra med original TIG-paket, HF-tändning och 3,2mm wolfram :)

AC'n jag provade på var en gammal ESAB "tvåfas" med både AC och DC.

Hur kommer det sig att det funkar att köra MIG i alu? Utan polvändning?
 
MIG har alltid omvänd polaritet, för där vill man smälta ner så mycket tråd som möjligt!

Pinne (MMA) är olika beroende på elektrodtyp. Högutbyteselektroder brukar svetsas med omvänd polaritet, medans en del elektroder där man önskar djup insmältning svetsas med rättvänd polaritet. Kolla på paket.
 
Jag hade för mig att vid MIG/MAG så var det minus till återledaren, och om man kör med flusstråd utan gas så ska man ha plus på återledaren?

Jo, värme och MMA är en djungel, var ett tag sedan jag läste om det nu...
Man kunde väl köra en OK48:00 med minus på elektroden om man körde en rotsträng, skulle vara bättre.
Balansen ligger på + 70% -30% på DC om jag inte missminner mig, därav att man kör - i handtaget på TIG, för att slippa värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.