Hej!

Har några tankar om innemiljö och ekonomi på vintern med FTX.

När vi sliter med låg luftfuktighet och höga strömräkningar på vintern, vore det då en bra ide at tidstyra vebtilasjonen så den slår sig av när man inte är hemma mellan 0700-1600 för att:

1. Spara ström??
2. Resultera i mindre luftutbyte per dyg och få högra luftfuktighet??

Eller är jag ute och cycklar?? :S
 
Den risk som finns när du stänger ventilationen helt på vintern är att den fuktiga luften inomhus stiger upp i kanalsystemet och där möter kall uteluft och det blir kondens i kanaler och aggregat.
Däremot inte fel att kunna minska luftflödet under vintern.
 
Aldrig stänga av helt, men man kan tänka sig ett "borta-läge" där FTX:n sänker luftombytet när ingen är hemma.

Men det räcker ju att man lämnar tvätt på torklinan för att "någon" är hemma, trots att alla tvåbenta är på jobbet eller i skolan. Man kan dessutom ha husdjur.
 
Om ingen är hemma, så kan man sänka till 0,1l/s och m2.
Men det är ju som consensus säger. Finns ju lite andra aspekter som man ska ta hänsyn till, tex tvätt, husdjur, om fem personer precis har duschat osv.
 
Hej hopp,

Jag har fjärrvärme+ftx i hus byggt 2007.

Mitt Villaventagg kan jag ställa på temp och flöde(min med max) och om inte roterande växlarn klara ge inställd tillluft hoppar ett elbatteri in och hjälper till.

Jag antar att inställningen är gjord som så att vi ska köra normalt på med-hastighet men installatören sa att på vintern brukar han ställa ner på min för att spara energi, vilket då beror på mindre byte av luft.

Men jag anser ju logiskt sett att det är just på vintern man behöver FTX som mest av två orsaker, man vädrar mindre med öppna dörrar och man vill ha så bra undertryck som möjligt för att slippa att varm luft kryper ut i isoleringen. Har jag gjort rätt antaganden?

Är det rätt att vinkla tillluftsdonen mot den bortersta delen av rummet så den nya luften kommer ut i alla hörn och vrå?

Sen brukar jag göra som så när det är kallt att jag ställer tilluftstempen så högt det går utan värmebatteriet går igång och har aldrig haft problem med för kall tilluft, låter det vettigt eller ska man ställa högre och använda batteriet?

mvh
Bambi
 
Redigerat:
Dom flesta moderna aggregat har ju ett "bortaläge" och jag stye mitt aggregat så att det går in på bortaläget när vi larmar på, detta har jag övervakat lite och i bortaläge går aldrig min elvärmare in så det spar nog en del och jag hsr inte haft kondens eller dålig luft
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.