Vi har fått en offert på installation av solceller av ett lokalt bolag (ca 10 MWh på villa). Det står inget om när de tänkt vara klara, men när vi pratat har de nämnt september-oktober. Vi tänker be dem skriva in planerat slutdatum, men i ett avtal vill man ju också ha konsekvenser om de inte lever upp till det avtalade.

Vad är en rimlig formulering kring detta? % avdrag på priset per månad försening..eller nåt annat? Eller bara ta det som det kommer.

Nån skrivning om corona-logistik och andra aktörer?

Förstår att vi inte kommer tappa så mycket produktion mellan oktober-mars, men skönt att få det gjort. Plus att netto-årsförbrukningen påverkas om det räknas av på årsbasis.
 
Jag skulle skriva 2% avdrag per vecka försening.
Har dom skrivit 10 MWh? Som storlek på anläggningen? Då ska ni söka en annan leverantör som klarar av att använda rätt enheter på anläggningens effekt.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Risken finns att de drar tillbaka offerten om man kräver sådana skrivningar. Det råder ingen brist på kunder om man säger så.

10MWh är väl en bra enhet? Jag tolkar det som beräknad årsproduktion, dvs en anläggning med 10-12kWp och 10kW växelriktare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag skulle skriva 2% avdrag per vecka försening.
Har dom skrivit 10 MWh? Som storlek på anläggningen? Då ska ni söka en annan leverantör som klarar av att använda rätt enheter på anläggningens effekt.
Tack! Vi har en bra dialog med säljaren så tror inte vi kör en sån hård skrivelse, är mycket omvärldsfaktorer som spelar in just nu. Kommer ändå vilja ha in ett riktdatum.

MWh var jag som förkortade "tusen kWh", kanske inte är standard men iaf kortare, och fortfarande korrekt.. Avser årsproduktionen då. Men det är lite OT.
 
B
kW är ju en enhet man kan verifiera med data från tillverkaren. kWh är mycket svårare att verifiera, blir ju en räkneövning, eller väderchansning. För mig är det uppenbart att de kommer skylla på bristande sol om ni inte får "rätt" energimängd. Men ni kanske fått en spec att ni ska få XX antal solpaneler av modell yy?

Jag tror det blir svårt att begära vite, men prova...
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Jag tror inte heller att leverantören går med på avdrag vid försening, det finns tillräckligt med andra kunder.
Men att speca en anläggning med MWh är oseriös. Det är som att speca en bils effekt med årskilometer.
Fråga vad dom menar egentligen. Effekten på anläggningen bör specas i kWp, varvid p-et står för peak.
 
  • Gilla
ergonomen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.