Jag har byggt hus och hade slutsamråd för några veckor sedan. Då vi bara färdigställt bottenvåningen får vi bara ett interimistiskt slutbevis och ett "riktigt" slutbevis när vi färdigställt övervåningen. Vid slutsamrådet envisades handläggaren att det interimistiska slutbeskedet skulle tidsbestämmas. Jag undrade varför och han hade inget bra svar men frågade om ett år (?) räckte. Vi har inte bråttom att färdigställa övervåningen och jag har varken tid, råd eller ork att färdigställa övervåningen det kommande året och när jag sökte bygglov frågade jag om detta och fick svar att det räcker att jag färdigställer detta inom ordinarie bygglovstidsfrist, dvs 5 år. Det innebär att jag nu ska ha 4 år på mig att färdigställa övervåningen. Han insisterade ändå på att tidsbestämma detta mycket kortare än de 4 år jag ska ha rätt till med hänvisning till något ologiskt resonemang som varken han själv, jag eller vår kontrollansvarige förstod. Till slut kom vi överens om att sätta tidsfristen till 4 år.

Dock när jag fick mitt interimistiska slutbevis på papper hade han satt 2 år på detta och mina och kontrollansvariges mail lämnas obesvarade.

Jag har inte fått någon hänvisning till några regler som säger att ett interimistiskt slutbesked ska tidsbestämmas till en kortare tid än vad bygglovet gäller och inte heller hur man fastställer denna tidsfrist förutom med hjälp av handläggarens godtyckliga resonemang. Istället har jag fått mitt bygglov kapat med 2 år. Är det verkligen så här det brukar gå till?

Det ska tilläggas att handläggaren under slutsamrådet frågade varför jag inte satt upp trösklar (japp du läste rätt) runt ett fönster i köket så då får man en liten uppfattning om kompetensnivån...
 
Oftast lägger de in ett slutdatum i ärendet så att kommunen får upp en notis i sitt system.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Oftast lägger de in ett slutdatum i ärendet så att kommunen får upp en notis i sitt system.
Okej men varför måste det innebära att man måste korta ner bygglovet? Varför kan de inte bara låta mig ha mina 5 år och få upp en notis ett halvår innan det går ut?
 
G Gullliver skrev:
Okej men varför måste det innebära att man måste korta ner bygglovet? Varför kan de inte bara låta mig ha mina 5 år och få upp en notis ett halvår innan det går ut?
Utan att just nu hitta lagstödet för det (kan vara nått prejudikat eller nån vägledning från Boverket) så har jag för mig att man som längst får sätta 2 år på ett interimistiskt slutbesked. Det finns vad jag vet dock inget som hindrar från att du begär förlängt/nytt interimistiskt slutbesked innan de 2 åren du fått gått ut. Kom också ihåg att om tiden för ditt interimistiska slutbesked går ut så innebär det inte automatiskt användningsförbud av ditt hus. För att du då ska få användningsförbud så måste det finnas allvarliga brister och om det finns så hade du troligtvis inte fått interimistiskt slutbesked från början.
Det kommunen kan göra när tiden för ditt interimistiska slutbesked gått ut (och du inte fått förlängt) är att förelägga dig om att åtgärda bristerna inom skälig tid. Om det som i ditt fall handlar om att färdigställa en övervåning så skulle iaf jag anse att skälig tid är att det ska färdigställas innan giltighetstiden för lovet går ut.

Nu kan ju din inspektör vara betydligt mer fyrkantig i sitt tänkande än vad jag är men ställ frågan till din inspektör om det finns möjlighet att förlänga det interimistiska slutbeskedet om du inte är klar med allt innan tiden går ut.
 
  • Gilla
eemeliie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.