Ska byta mitt tag under hösten och har en byggfirma som kommer och lägger plåten medan jag ska ta bort det gamla tegeltaket,riva gamla råsponten och spika upp ny.
Någon som har en tidsuppfattning på detta? Ca 140 m3 och 39 graders lutning. Vanligt sadeltak med 2 genomföringar
 
  • Gilla
Lövhult
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Rivit tak har jag aldrig gjort, det vet jag inget om.

Spika råspont, ca 200 m² tog två dagar för tre man. Ett tak på 100 m² gjorde jag ensam på två dagar. Då var det lägre lutning. Det var vanlig råspont, inte luckor.

39 grader är lite för mycket att gå på utan hjälpmedel. Det gör säkert att det tar längre tid.

Det gäller att råsponten är bra, så den går lätt ihop. Ska man börja banka och spänna ihop brädorna rinner tiden iväg.

Använd en spikpistol, det sparar mycket tid, och det sparar kroppen.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Tackar. Bra idé med spikpistol. 3" spik eller? Nån tipsade om luckor men kan man göra det på ett par där borde det inte vara nåt problem. Glömde skriva att jag ska lägga underlagspapp med.
 
Försök få någon som hjälper dig, det underlättar väldigt mycket att vara två när man spikar råspont.
Jag la mina tak, ca 400m2, på ca en vecka och då var pappen på oxå, men då var vi två st som jobbade mestadels och jag hade "bara" 32 grader taklutning.
Det är stor skillnad på 32 och 39 grader, 32 kan man gå på även om det är jobbigt, 39 är nog snudd på omöjligt att gå på utan att glida ner.
 
400 m2? Wow. Ja en svåger ska hjälpa till så borde bli minst 2 iaf. Ska hyra ett par spikpistoler med. Lägga underlagspapp går väl fortare i alla fall?
 
Ta bort tegeltak, läkt och papp 1-1,5 dag. Riva och montera råspont 2-3 dagar, Papp 1-1,5 dag. Det låter ju lätt och bra att fixa det på en arbetsvecka, men det kommer nog ändå att ta 2, allt mtrl ska köpas in, tas om hand om, och upp på taket, det som är på taket ska ned och tas om hand om. Det ska täckas om vädret är ostadigt, det ska kryssmätas, renkapas och förstyvning för vindskivor ska monteras. Det kommer inte hänga på spikpistolerna, så mycket kan jag säga. Jag fäste först allt för hand och dubblade när det var klart med spikpistol. Jag lade ändspont bör tilläggas och hade tacksamma 27 graders taklutning och det är det jag baserar tidsåtgången på.

Råspontluckor förutsätter att det är 60 eller 120cc mellan takstolarna,(vilket inte är ett måste, men det underlättar och reducerar spill) samt att dessa takstolar är vinkelräta mot takfoten, inget av detta stämde i mitt fall och jag valde då ändspont. Väljer du ändspontat så räkna då noga på takstolarna och takutsprånget, så att du köper rätt längder på brädgården, sparar massa tid.
 
Fbk1980 skrev:
400 m2? Wow. Ja en svåger ska hjälpa till så borde bli minst 2 iaf. Ska hyra ett par spikpistoler med. Lägga underlagspapp går väl fortare i alla fall?
Förtydligande, mitt svar om 400m2 på en vecka gällde ett nybygge. Ingen rivning och inga överaskningar.

Underlagspapp går mycket fortare än råsponten.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Tror det får bli ändspontat i all fall. Luckor går säkert fortare men är lite osäker på avstånden mellan takstolarna. Borde bli mindre spill. Kan man skarva hur som helst då
 
Med ändspont så lägger du hur som helst, enda regeln är att högst varannan rad får skarven i samma fack (mellan samma takstolar).
 
Ändspontat är säkert väldigt bra. Jag har märkligt nog aldrig lyckats få tag på ändspontat. I stället har jag lagt mycket tankearbete på hur brädorna ska kapas för att undvika generalskarvar och minimera spill. Ska man stå uppe på taket och riva sig i huvudet och grunna på hur man ska kapa rinner tiden iväg.

Du har också väldig nytta av en pappspikpistol när du lägger pappen.

Takpappen kan du välja YEP500. Den är dyrare, men den är lättare, bredare och det är mer på varje rulle. Den räcker dessutom att klamra. Men jag vill minnas att den var halare, den var svårare att gå på.

Minst två bör man vara. En nere på backen som sågar och bär fram, en uppe som spikar. Ännu bättre om man är tre.

Är man ensam blir det väldigt mycket klättrande upp och ner på stegar. Det är tröttande.
 
Ändspont eller inte är ett lokalt fenomen, på vissa ställen i Sverige är det av någon anledning svårt att få tag på. Det underlättar dock otroligt mycket så jag skulle helt klart lagt tid och pengar på att få tag i det.
 
Ja ändspontat verkar vara att föredra. Ska försöka hyra en spikpistol med
 
Ja det förutsatte jag nästan att du skulle använda, ska det gå undan så är spikpistol ett måste.
 
För ett snabbt och säkert arbete är en ställning mitt bästa tips allt går då mycket fortare
 
Hyr gärna en spikpistol som går på gas, det är bökigt att dra runt på en slang när man springer på taket, det tillför bara ytterligare en olycksrisk.
Körde själv Paslode gasdriven när vi spikade råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.