Hej,

jag har fått in lite prisuppgifter på resning av väggar i EPS-gjutblock som t ex Isorast, Dorocell och Palikka.

Tillverkarna brukar hävda att ca 20 kvm vägg kan resas per mandag, vilket innebär 0.5 kvm vägg per timme. Jag gissar att detta exkluderar gjutning och så man får lägga till några dagar för det på totalen.

Entreprenörer har indikerat ca 5h per kvm vägg, gjutet och klart.

Det är ju en enorm skillnad och priset för resning drar iväg avsevärt och tekniken ger inga större besparingar.

Hur har ni som byggt med denna teknik upplevt tidsåtgången? Endast för själva resningen + gjutningen av vägg, exkl bjälklkag, etc.
 
Hej Ramini

Vi håller på att bygga ett hus med EPS block. För oss tog stommen ca 3-4 veckor, för 4 man. Huset är ett enplanshus på 260 m2, & 3-4,5m högt. Dom hade dock ett helvete med gjutningen eftersom det var väldigt kallt( -15 inget bra gjutväder!)
 
Hej Mia,

Tack för snabbt svar!

Vilket byggsystem använde ni?

Du har 10kvm större hus än jag och hamnar på ca 640 mantimmar (vilket är långt från de 1900h en entreprenör föreslagit).

Ingick en hel stomresning i de 3-4 veckorna, dvs inklusive tak och fönster, eller bara själva monteringen och gjutningen av EPS-blocken?
 
Vi använder isorast. Den tiden var enbart för väggarna. Taket tog 2 veckor, fönster o dörrar håller vi på med själva. Nu håller dom på med innerväggar & el. Isorast är nog färdiga med sitt om ca 3 veckor.
Vi beställde stomme med el, vvs,innerväggarmed gips & osb invändigt. Finliret som måleri, kök & badrum gör vi själva.
Isorast åtaganden tar förhoppningsvis15 veckor men dom är lite tidsoptimistiska.....så vi får se. Systemet är väldigt snabbt & smidigt att bygga med, men jag kan tänka mig att entreprenörer som är obekanta med systemet tar i med timmarna för att ha lite tidsmargina, i ditt fall väldigt mycket!!!
 
Tänkte sätta liv i denna tråd och fråga hur resultatet blev med alla stomresningen i tidsåtgång och om ni är nöjda med resultatet med EPS-block?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.