Har fått vårt enplans hus på 100 m2 färdigt på utsidan.
Enda som saknas är att lägga på takpannorna.

Kostnaderna för bygget har skenat en del som inte är helt ovanligt.

Nu till frågan.

Hur många snickar timmar behövs det för att färdigställa insidan.
Utsidan är klar med panel o dörrar + fönster.
Inne är det bara reglar på väggarna, sedan yttre panelen.
På golvet ligger bjälklaget.
Det ska ligga golvvärme på hela planet så där kommer några extra timmar för slang dragning.

Vill ha det så färdigt så att jag kan börja gipsa väggarna, och ta resten där ifrån

Mvh.
 
Ser du baksidan av fasadpanelen innifrån?
I så fall så saknas, vindduk/utegips eller någon annan form av vindskydd för isoleringen, det blir en hel del merjobb att fixa till detta bra innifrån.
 
Hmm, missade visst att det sitter vindduk där :)

Sedan är det isolering som gäller eller?
Efter det uppregling av inre väggar?
Därefter gips?
Slangdragning med el innan gips kanske.
 
Ja isolering mellan de stående reglarna, sen brukar de flesta sätta diffusionsplasten innan de korsreglar med 45x45 eller 70x45. I detta 45-70mm utrymme kan man då med fördel dra el och även annat som skall byggas in. Slutligen isoleras det sista innan man klär väggen med skivor.

En grov uppskattning från mig är att du har 50% av jobbet kvar på insidan efter att utsidan är klar, men det kan så klart skilja från hus till hus och även beroende på vilken konstruktion man har.
 
Gabbe

Det låter ju sådär med att halva tiden är kvar för att lägga isolering mellan bjälklaget, ner med slangen och daska på parketten och sedan isolera väggarna.

Halva tiden kvar skulle innebära att det tar en snickare 4 månader eller ~350 000:- för ovanstående arbete.

Det är ju bara 100 m2.
Jag hade hoppats på 2 veckor :)

Oj missade att det ska reglas med 45x45 också..
 
Nu har jag inte hållit på med så stora projekt som hela hus men har sett andra samt pulat en del på rumsnivå själv. Tror faktiskt att Gabbes grova gissning att man hunnit halvvägs när det är klimatsäkert utifrån ligger rätt bra till. Inredningssnickeri tar tid. Är ju lite annan finishnivå på det också än att spika reglar och panel...

Nu skriver ju du iofs att du tänker skruva gips och så själv så då tar ju du själv en hel del av de där 50%. Det är ju den sista finishen som oftast tar längst tid.
 
Jag kanske missuppfattade dig i din frågeställning.
Om du menar tidsåtgången för att få huset inflyttningsklart så tror jag du har hälften av tiden kvar.
 
Jag vill hävda att de gissar för snällt. Jag skulle tro att huset kan anses vara klart till 1/3, dvs du har 2/3 kvar vad gäller tidsåtgång.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
jag är nog på andersmc sida i detta fall, beror ju på hur nog man gör allt oxå och hur snabb man är... har sett hus som tagit 300h mer än om en annan snickare skulle ha gjort det det på samma företag! Men tror nog det inte är långt borta
 
Mikael_L
andersmc skrev:
Jag vill hävda att de gissar för snällt. Jag skulle tro att huset kan anses vara klart till 1/3, dvs du har 2/3 kvar vad gäller tidsåtgång.
Ungefär vad jag också tror.
Är huset vädertätt utanpå, men inte ens isolerat så återstår nog ca (eller minst) 2/3 av arbetstiden till ett klart hus.
Men jag tyckte frågan var lite oklar, om det var tid till ett färdigt hus du ville veta, eller till en annan färdigställandepunkt där du själv tänkte ta vid.
 
Ok, då kan man räkna med ca:2500 snickartimmar för ett 100 m2 stort hus då.
Kompisen byggde ett hus på nästan 200 m2 och det skulle då ta en snickare 5000 timmar.

Det är något som inte stämmer här..
kompisens snickare tog ca 1800 timmar på sig att bygga huset på ca: 200 m2.

Ja, fråga var kanske inte helt glasklar?!
Nu vet jag att det tar 2500 snickartimmar att få ett 100 m2 stort hus helt klart(tror inte jag stämmer helt dock)
Men den ursprungliga frågan var:

Hur många snickar timmar behövs det för att färdigställa insidan.
Utsidan är klar med panel o dörrar + fönster.
Inne är det bara reglar på väggarna, sedan yttre panelen.
På golvet ligger bjälklaget.
Det ska ligga golvvärme på hela planet så där kommer några extra timmar för slang dragning.

Vill ha det så färdigt så att jag kan börja gipsa väggarna, och ta resten där ifrån


Mvh
 
Mikael_L
Stefan 1971 skrev:
Ok, då kan man räkna med ca:2500 snickartimmar för ett 100 m2 stort hus då.
Kompisen byggde ett hus på nästan 200 m2 och det skulle då ta en snickare 5000 timmar.
Nej.
Lejer du professionella snickare som ska bygga ett 100kvm hus så bör dom få det vädertätt på max 300-400 arbetstimmar, annat vore skandal.
Sen behöver dom ytterligare ca 700 timmar på att få det klart så att elektrikern, plattsättaren och målaren kan slutföra.
Smågrova tidsuppskattningar. Men här runt mig har jag sett 2-3 snickare föra upp 150-200kvm lösvirkeshus till vädertätt, på 3-4 veckor. Ett par,tre hus, med olika snickarlag, som jag sett det ske på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.