Hej,

Undrar om ni vet hur lång tid det tar för en yrkesman att riva samt sätta upp nytt "standard" kakel ovan diskbänk. Har 4m som jag tänkt byta.
 
Tror att mycket beror på hur materialet ser ut under. I min första lägenhet bytte jag kakel vid diskbänken, det var klart på ett par dagar, då hade jag heltidsjobb samt att köpa saker efter behov. Första gången jag gjorde det själv.
Men i effektiv tid kanske det tog 10timmar. Ytan var ca 6X1meter
I min villa där jag bor nu där inget är rakt var det mer problem för en lite större yta. Tog dubbla tiden lätt.

Kanske inte säger mycket om hur en hantverkare gör, men bara en vinkel från en glad amatör.
 
Jag har gips bakom plattorna. Då borde en yrkesman fixa det på en dag iallafall och då vet jag ungefär vad det kostar :)
 
Har du gips bakom plattorna betyder det att du i princip måste få bort både kakel och gips vilket kan vara lite krängligt om inte man renoverar resten av köket så att skåp och bänkskivor tas bort...
Sällan man kan plocka bort kakeln utan att gipsen går sönder riktigt mycket nämligen och då måste den bort helt och ersättas med ny vilket kan dra ut på tiden.
I ett sådant läge får man sällan ihop allting med fogning och silicon på en dag.
 
Alternativet kakel på kakel då? Jag gör en facelift av köket och har inte tänkt ta ner luckor och skåp. Däremot in med nya bänkskivor och ny tapet+kakel då.
 
Alloc kitchen Wall om du vill göra det snabbt ,
Gipsen kommer säkert följa med vid rivning, så på en dag tror ja inte någon klara av det
 
essends skrev:
Alloc kitchen Wall om du vill göra det snabbt ,
Gipsen kommer säkert följa med vid rivning, så på en dag tror ja inte någon klara av det
Hur bra är Alloc tro.. Läser väldigt olika resultat. Verkar smidigt annars.
 
Dom vi har satt har fungerat mycket bra, har bara haft fina underlag dock .

Dom Hr bara suttit ett halvår än så mer vet ja inte
 
essends skrev:
Dom vi har satt har fungerat mycket bra, har bara haft fina underlag dock .

Dom Hr bara suttit ett halvår än så mer vet ja inte
Måttbeställer man eller? I så fall såg jag nog på arga snickaren sist att de smockade upp sådant. Stora plattor inplastade som de bara tryckte upp.
 
Nej dom är 120x60 alt240x60 limmas på befintligt eller på skiva. Enköare får man leta, såga bara med fin såg
 
Detta verkar Argna Snickaren köra med också. Samma princip.
http://www.byggma.no/dt_article.aspx?m=2766&amid=11937

Ingen aning vad som är att föredra eller hur priserna är men ser att Alloc är 3mm tjockt och Fibo Trespo är 11mm tjockt.

Dock ser jag inte om någon av dessa rekommenderas att sätta direkt på befintligt kakel men det måste väl vara hela grejen?
Man monterar de lite olika dock. Fibo kan man ta ner igen medans Alloc limmas.
http://www.byggma.no/dm_documents/kitchen_board__svensk_1010_lett_M4uOu.pdf
 
Redigerat:
Rekomenderar vet jag inte men annars saknr det funktion, ska man ha på befintligt så är 3 mm att föredra.
Har satt det på kakel flera ggr med Tec7 lim.
 
Så här står det, om den limmad på existerande väggbeklädnad, se till att det sitter fast ordentligt, står inte uttryckligen kakel dock
 
essends skrev:
Så här står det, om den limmad på existerande väggbeklädnad, se till att det sitter fast ordentligt, står inte uttryckligen kakel dock
Men Alloc är väl inte direkt tunga prylar heller med sina 3mm tjocklek så det bör ju gå att sätta direkt på befintligt kakel. Tror Arga Snickarn gjorde så med.. om det nu är någon vägledning :) Det andra är iofs tjockare men inte beroende av väggen bakom eftersom det fästs med skruv och/eller kantlist och kan tas bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.