Hej,

Jag håller på att renovera huset och skulle vilja byta ut det nuvarande taket med skårade takskivor till ett slätt innertak. Jag tittade först på att byta till gipsskivor med spackelfog för att sen spackla igen och måla men fick, vad jag tyckte, en ganska saftig offert på ca 150h för ca 80 kvm.

Hittade Forestia Premium Ceilings lösning med ”klick”-artade vita skivor som sägs undvika behovet av spackling. Det låter lovande! Är det någon som har erfarenhet av dem? Det blir klart dyrare material med ca 200 kr/kvm men jag inbillar mig att man kapar arbetstiden avsevärt. Är det någon som gjort det själv eller med hantverkare och som kan ge en fingervisning om hur snabbt det går att sätta upp ett sånt tak?

Här är en instruktionsfilm:
 
Finns även Huntonitskivor med nåtade sidor.
 
  • Gilla
juuniq
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns även Huntonitskivor med nåtade sidor.
Tack, ser också lovande ut med väldigt liknande monteringsanvisning! Har du satt ett sånt? Har du några tidsuppskattningar isåfall?
 
Jepp har det i nästan hela huset. det gäller bara att starta från rätt sida. dom sätts från höger till vänster om jag inte mins fel. Samt mäta av ordentligt så det inte blir en snutt på någon cm mot vägg. Mät vad du har tvärs över ( du ska sätta dom tvärs rummet ) annars blir det långrandigt och inget kul att se på. Inga foton nu, är på semester.

PS pass på när du skruvar upp dom i spånten, dom är lite mjuka så det sväller och då kan det vara knepigt att få ihop dom. En bit av en kant som sätts mot skivan och knacka in, så går det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.