Hej,

Skrev nyligen inlägget nedan på Nexas eget forum, men det kanske finns andra ännu bättre lösningar än deras?


Hej

Tacksam för hjälp kring produktval för följande situation:

* Fristående kallgarage 10 meter från huset
* Tidsställning 3 timmar varje VARDAGSmorgon (eller ännu bättre: 1-3 timmar beroende temperatur!?)
* Dessutom: möjlighet att fjärrstarta övriga tidpunkter på dygnet - gärna med någon slags feedback på att den verkligen startade för att slippa iskall överraskning

Tack på förhand!

//Mikael
 
Det jag kan komma på rent spontant är en IP44 fjärrmottagare och deras digitala sändare som har timerfunktion. Dock tror jag inte att där finns någon indikering på den.
Man skulle kunna montera en LED-diod ute vid bilen som lyser när motorvärmar-uttaget är spänningssat. Detta förutsätter att du kan se bilen genom fönstret.

Annars kan du använda en vanlig vecko-timer (Alt. kopplingsur) ute vid bilen, som du sedan kombinerar med Nexas IP44 paket (Mottagare + sändare).

Detta är väl det enklaste och billigaste alternativet. Sedan finns det bättre och givetvis dyrare lösningar också.
 
problemet med såna uttag är att de verkar vara programmerade efter nån slags "ford fiesta" standard och kör värmaren nån futtig timme bara, nu är det ju så att man kanske har nåt större än en fiesta och vill kanske ha 3 timmar, men det verkar inte gå att lösa på de färdiga uttagen. därför satte jag en stolpe med vanligt uttag och sen ett kopplingsur i centralen, men visst fjärr-funktionen är inte dumt, jag har dock på en av bilarna en dieseldriven värmare som kan startas med fjärren, så är jag lat och det är kallt brukar jag ta den..
 
Garon kör max 3 timmar beroende på omgivningstemperatur, + en halvtimme efter inställd tid
 
Tack, kanonbra förslag allihop!!

//Mikael
 
Jag har titta på en lösning med Ip44 mottagaren tidigare, gar för mig att den bryter max 1200w. Eller har de ändrat det?
 
Jag kör med Clas Ohlsons fjärruttag och fjärrkontroll.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=41669431
Har köpt till fjärren som har timer-funktion. På den kan man välja vilka dagar och tider den ska starta resp. stänga av. Man kan alltså ha olika tider för vardagar och helger tex, dessutom går det givetvis att manuellt köra igång den.Jag har dessutom kopplat en lampa på samma uttag så att det syns när värmaren är igång.
Hur nöjd som helst.
 
Garo har som man kan programmera avresetid och slå till/från via webinterface. + att man kan få den programmerad med vilken avresetid man vill.. 0.5 -> 5tim beroende på temp tex.. om man inte gillar standardinställningen på 0,5 -> 3tim.

Detta är dock RÄTT dyrt för att bara sätta ett uttag hos en privatperson.. Men har du pengar som gräs så visst!

IP-routern tror jag kosar ca 10 000kr + moms.. + 5000 för motorvärmarcentralen + lite till så räkna med en 20papp! :)
 
Är inte helt insatt i hur det fungerar, men vill ändå tipsa om att det finns många lösningar hos motorvärmartillverkarna själva. Varför inte sätta det i bilen istället? Som exempel finns ju DEFA WarmUp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.