RilleRock
Köpte huset 2006 (byggt -87) och då hade det läckt in via takfönstret.
Troligtvis har de tidigare ägarna glömt det öppet?
För jag har kollat lite då och då och isoleringen under som tidigare haft fukt på sig har varit torra och fina sen dess.

Dock vill man ändå dubbelkolla ifall allt står rätt till.

Vad säger ni är det något som bör göras eller kollas upp?

14ddeuw.jpg

m77rlc.jpg

s15grq.jpg

5be5xc.jpg
 
Är det ett takfönster på kallvinden? Visst kan det bero på läckage utifrån, men det kan också vara en följd av kondensutfällning vintertid, dvs den sedvanliga kallvindsproblematiken.

Är virket torrt så gör det inget om det svartnat. Viktigt är att det inte blivit röta. Det känner du genom att köra in en kniv eller skruvmejsel.
 
RilleRock
Consensus skrev:
Är det ett takfönster på kallvinden? Visst kan det bero på läckage utifrån, men det kan också vara en följd av kondensutfällning vintertid, dvs den sedvanliga kallvindsproblematiken.

Är virket torrt så gör det inget om det svartnat. Viktigt är att det inte blivit röta. Det känner du genom att köra in en kniv eller skruvmejsel.
Japp det är ett takfönster på en inredningsbar kallvind.
Det känns torrt men skall kolla med verktyg med.

Och åt kondensutfällning kan jag inte göra något åt?
För man ser det är lite kondens på insidan redan idag.
 
Kondens på kallvind är ett erkänt problem. Hela kallvindskonceptet räknas som en riskkonstruktion, tyvärr inte lika enkel att åtgärda som tex krypgrundsproblematiken.

Sök på kallvind, mögelvind, klimatvind, varmvind på forumet.
 
RilleRock
Consensus skrev:
Kondens på kallvind är ett erkänt problem. Hela kallvindskonceptet räknas som en riskkonstruktion, tyvärr inte lika enkel att åtgärda som tex krypgrundsproblematiken.

Sök på kallvind, mögelvind, klimatvind, varmvind på forumet.
Stort tack för infon.

Träet kändes torrt och fint men skall ha det under uppsikt framöver med.
Kan en vanlig snickare se om det behövs åtgärdas eller man behöver anlita någon liknande anticimex eller liknande?
 
En svensk snickare kan nog inte hjälpa oss då han tror att kallvind är det bästa som finns. Jag vet inte riktigt vad du vill ha åtgärdat. Byter du ut den svarta regeln till fräscht virke så blir det likadant igen. Jag ser ingen vits i detta.

Problemet är att vi har daggpunkten på insidan i våra kallvindar. Ett generalfel, men så har vi byggt och så fortsätter vi att bygga, trots att omvärlden har tänkt om.
 
Lite OT men:

Mycket av dom är problemen har väl uppkommit framförallt p.g.a att användningen av murstocken har i princip upphört i Sverige medan villorna är konstruerade för att vinden ska bli varm av den. Eller har ja fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.