Hejsan.

Labbar lite med min panna för att se hur lång tid det tar att värma en viss mängd vatten. Den har nu värmt 30grader på 2timmar. Det är en kombi panna med 55l eldstad och keramik. Är detta normalt? har någon en formel för att räkna ut vilken tid det tar? . Skall även sägas att shunten är avstängd så pannan värmer bara pannan.

/jonas
 
Det går åt 1,16 Wh för att värma en liter vatten en grad.

Wh står för Wattimmar dvs 1/1000, en tusendels, kilowattimmar som troligen är det mått på energi som du träffar på oftast, t ex på elräkningen.

Du måste veta vattenvolymen du värmer för att kunna räkna vidare..

 
Hmmm hur mycket vatten är det du värmt 30° ::)
 
ca 190 L enligt Värmebaronens spec. Sen är det ju vvb också men den räknar jag inte.
 
Remark 1: Om varmvattenberedaren är i kontakt med de 190 litrarna får du nog räkna med den också. Hur mycket vatten innehåller den
Remark 2: 1,16*190*30/2=3,3kW (med reservation för att jag inte gjort någon dimensionsanalys). Låter lite, även för en kombipanna, även om den är dåligt sotad. Skumt? Felkällor förutom remark1?


//Per
 
hej.

Vvb är på 100 l tror jag . Pannan är nysotad och nyaskad. Men tuberna är ju inte helt plåtrena för att få det så behöver jag nog en sotviska som man sätter på borrmaskinen tror jag. Saken är den att jag har en 2m för kort skorsten det vet jag men det skall vara åtgärdat med en fläkt som jag monterat i rökröret vid pannan. Kan det fortfarande vara så att jag har ett för dåligt drag?.

/jonas
 
Då blir det 290 liter vatten. Var pannan kall när du började elda?
Vi kan anta att åtminstone 250 kg stål också ska värmas upp, dessutom delvis till högre temperatur än vad du ser i vattnet. Men om vi struntar i det, så är det 250 kg stål + 290 liter vatten 30°C på två timmar, eller hur?

(0,45 * 250 + 4,19 * 290) * 30 / (2 * 3600) = 5,5 kW.

Om pannan var kall när du började elda, gav den inte så mycket en stund, innan brasan hade fått upp farten. Det återspeglar sig förstås på den energi du får ut under en viss tid.
 
pannan är på ca 35 grader när jag börjar elda. Min lokale rörkrökare sa att det är något som är skumt då den borde vara uppe i full temp på cirka en timme. Medel effekten på den är 15kw och max 23 och jag har bra ved som jag eldar med så att jag tycker att effekten borde ligga på nått mittemellan

/jonas
 

har ingen använt varmvatten medan du eldade? Finns det ingen pump som cirkulerar varmvatten i kulverten eller liknande som kan ge förluster? Det skulle kunna förklara att du inte fick högre temp på pannan om det kommer kallare vatten som kyller den hela tiden:-/.
gaia
 
Det mest troliga är för dåligt drag..

Då jag va utan rökgasfläkt på min nibe keram med max 20 kw effekt (15 kW medel effekt) så tog det ca 5 tim att ladda 500 liters tanken 50° o efter fläkten så görs det på knappt 2 tim.. :)

Draget bör va 25 pa i en självdragspanna, Under 15 pa står det att min panna ska ha rökgasfläkt..
 
2an skrev:
Draget bör va 25 pa i en självdragspanna, Under 15 pa står det att min panna ska ha rökgasfläkt..
Vad skaffar man enklast för instrument för att mäta draget?

/Daniel
 
  • Gilla
amoreex
  • Laddar…
det finns ingen kulvert och ingen har använt varmvatten. Hela testet går ut på att se och räkna ut hur många kw som pannan egentligen producerar.

ja var kan man hitta ett sådant instrument?
 
Har du kollat så inte det står nått direktspäll öppet eller att spjället har fastnat, då går rökgaserna förbi tuberna
 
alla spjällen är stängda. Verkar som att det ändå är draget som spökar, fast jag har en rökgasfläkt vid pannan. Blir till att testa en i toppen på skorstenen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.