Phiplex
Materialpriset på el-prylar man får betala till el-installatörer har ju diskuterats i ett flertal trådar tidigare, och slutsatsen är väl att det ofta görs rätt stora påslag på material. Vad jag sett lite mindre av är vilken tid och därmed vilken kostnad som man brukar ta ut för att montera dessa el-prylar. För det är ju material- och arbetsskostnaden som tillsammans blir mitt slutliga pris.

På några ställen har jag sett att man har hänvisat till ATL, dvs till det jag förstått är den AckordsTidLista som är en del av kollektivavtalet för elektriker. Det gjorde mig intresserad - för jag ville kolla en priskalkyl jag fått på all el-installation för en ny större villa (> 400 kvm).

Så jag gogglade runt en del och hittade till slut denna ATL. (Man får den som en PDF inkl bra förklaringar och arbetsbeskrivningar efter att man installerat ett pgm som kallas AckCent och tydligen används av el-killar för att redovisa sina ackord. Finns här: http://www3.facket.org/home/sef/install3.nsf. Går också att hitta den som en textfil hos Elektrikerförbundet SEF: http://www.sef.se/home/sef4/home.nsf/DocFiles/ATLSupplement%202008.sef/$FILE/ATLSupplement%202008.sef - denna går utmärkt att läsa in till t ex Excel.)

Nå, i denna ATL finns tiden som ackorden är beräknade på för montering av en mängd olika el-prylar angivet i hundradels timmar. Det verkade vara perfekt det jag var ute efter.

Min första fråga till alla ni i branschen på detta forum är om det är normalt att el-firmor använder denna ATL även när man gör priskalkyler till kunder? Sedan ytterligare en fundering: Om man lämnar en offert baserad på tiderna i denna ATL - så blir det ju det jag får betala, men om man arbetar på löpande räkning - hur brukar man göra då när man fakturerar? Brukar man även då räkna ut tidsåtgången och fakturera baserat på tiderna i ATL, eller brukar man fakturera faktiskt nedlagd arbetstid? Det kan ju kanske skilja lite - beroende på om man är snabb eller långsam ;)

Finns det sedan något speciellt man bör tänka på när man läser ATL och skall kolla en priskalkyl. För t ex montering av en meter VP 16 eller VP 20 rör i gjutformen för en platta på mark kostar 0,03 tim enl ATL. (Jag kollade i Del 3 på Grupp 500 Rad 10 - var det rätt?) Och det stämmer hyfsat med den kalkyl jag fått.

Men inbilning och montering av en dosa i en Leca-vägg kostar enl ATL 0,08 tim (Del 5 Grupp 509 Rad 10 - rätt?) Och i den priskalkyl jag fått kostar montering av en sådan dosa 1,00 tim. Det är minst sagt en stor skillnad. Först tänkte jag att det kanske då var inklusive något mera - t ex montering av ett uttag i dosan. Men i min priskalkyl hittar jag att montering av ett eluttag Eljo Trend i en sådan dosa kostar ytterligare 1,00 tim. Dvs montering av dosa + eluttag kostar i min priskalkyl 2,00 tim + priset för själva materialet.

Är således den priskalkyl jag fått alldeles fel - eller är det jag som gör något grundläggande fel när jag jämför på detta sätt? :confused:

Jag bifogar i en excelfil prislistan för både material och arbete jag lyckats räkna fram utifrån den priskalkyl jag fått. Det vore kul att höra era kommentarer på priset för både materialet och arbetet. För t ex en dosa som i material kostar 75 kr exkl moms, får jag när den är monterad och klar betala ca 600 kr inkl moms. Då är kostnaden för arbetet inräknat, kostnaden för servicebil är med och även ett underentreprenadpåslag på 8% och slutligen moms på 25% är pålagt.

Mycket tacksam för alla synpunkter - är priset jag får betala dyrt, billigt eller normalt?
 
N
jag jobbar som gnistkalle och uppfattningen bland mig o kollegor om atl är.....stämmer inge vidare med verkligheten...dock är det vad som det refereras till när verkmästarn skall räkna på jobb på anbud....timjobb dvs löpande är mycket populärare bland elfirmorna av den anledningen att man kan lunka på i den takt man behöver och chefen blir nöjd som kan fakturera timmar och elektrikern slipper få en hjärtattack av stress i sin överlastade citroeng berlingo med mobilen under kepsen och arbetsordrar över hela panelen.
I stort sett inga elektriker som åker på service jobb dvs till "husbyggare" gör jobb på ackord....det skulle inte bli många pengar....de enda ackord jobbarna i yrket jobbar på de stora byggena och gruvorna....
Så om du ber en elfirma att lämna pris på ditt hus,använder han sin erfarenhet på hur lång tid det faktiskt tar
för annars blir det ett förlustjobb om han skulle gå efter atl för han vet att den timanställde montören inte har bråttom med att få jobbet gjort snabbt,för ingen vill fuska!
Kom ihåg att respektera de timmar som det tar och glöm inte att det inte enbart är "på plats tid" som räknas....ibland kan man få ränna runt en hel dag för att fixa ihop material för att kunden har dålig planering på sitt bygge och inte vet hur han ska ha det och ändrar sig hela tiden. just därför stämmer atl dåligt med verkligheten...sen om du får ett pris efter det är en annan sak:rolleyes:
Talar av egen erfarenhet....

ett tips för bästa pris o resultat ang elinstallation

ta fram elritning på hur du vill ha det:
skicka ut till en massa elfirmor o be dem lämna pris på detta inom angedd tid.
den med bäst pris kontra ÅLDER på montörerna blir bäst,tro mig.
Gamla gubbar är duktigare änn 25åringar så är det.

lycka till!
 
ATL är för stor byggen där det jobbar folk som är med i facket.

Rasmus 3 år.
 
Phiplex
Hmm, hur skall man tolka vad ni säger egentligen.

<start citat>
- atl .....stämmer inge vidare med verkligheten...
- det (blir) ett förlustjobb om han skulle gå efter atl...
- för han vet att den timanställde montören inte har bråttom med att få jobbet gjort snabbt, för ingen vill fuska!
- ATL är för stor byggen där det jobbar folk som är med i facket.
<slut citat>

Säger ni
a) att timanställda montörer som arbetar med ”mindre husbyggen” jobbar långsamt ? och
b) att montörer som jobbar enl ATL måste fuska för att få det att gå ihop ? samt
c) att folk som är med i facket på stora byggen tjänar mindre eftersom de följer ATL än de som är oorganiserade och jobbar med ”mindre husbyggen” ?

Kanske enfaldigt – men trodde fackets uppgift var den motsatta – dvs att se till att få ut så bra löner som möjligt.
Eller är det så < hemska tanke> att det är lättare att ta ut ett högre pris (överpris?) av oss ”småhusbyggare” som inte är vana beställare och förhandlare – än av större arbetsgivare som jobbar med ”stora byggen”? :eek:
 
Precis som Norrbyn säger så lämnas sällan offerter på servicejobb som installationer i villor räknas som för större elfirmor. Jag jobbar också som elektriker och får väl till stor del hålla med om att många unga killar (vi är bara killar) i branschen funderar mer än monterar. Därmed inte sagt att det har med år i yrket att göra. En ung kille kanske inte protesterar på att installera en antenn på ett tag med nollgradigt, regn, stora isvalkar i rabatterna och avsaknad av skylift utan regnkläder med inomhustofflor. Jag tror engagemang är något högst individuellt. Många äldre försöker sig på genvägar som att envist fortsätta använda utdömda kopplingsdosor bara för att man har en låda kvar och blanda Eljo Trend och Elko RS-apparater bara för att det är jobbigt att byta fabrikat.

Generellt sett vet jag att det finns en del småfirmor som lägger ut lägst anbud bara för att ta 100% vinst på extramaterial och löpande kostnader. Å andra sidan är det i tillväxtkommunerna idag svårt att slita elektriker (från de stora firmorna) från de stora byggena hos de återkommande lönsamma kunderna som man kanske skrivit flerårsavtal med. Det bästa är nog att känna en elektriker personligen.

ATL är vad skrivbordsnissarna använder för att lägga lägsta möjliga offert för att vinna anbudsgivningen. Verkligheten ser förstås olika ut. Kan man jobba rationellt, med exempelvis 20 identiska lägenheter i rad så grejar man att dra in vinst till firman, men på ett servicejobb är det förstås annorlunda.

Det bästa du kan göra är att rita upp på en ritning hur du vill möblera, åt vilket håll dörrarna är hängda, skriv upp vad för specialare du önskar, rita upp innerväggar och färdig golvhöjd och takhöjd i huset med snörslå osv, så sparar du åtminstone några tusenlappar på elektrikern, vidare kan du alltid fråga om han vill ha hjälp med håltagning, jag vet ingen som tackar nej till det.

Här har du en länk till en av de stora elgrossisterna så du kan få lite inspiration: Storel
 
Phiplex
Tack Apprentice, Norrby och Rasmus för era synpunkter.
Jag kan nämna att jag redan har ett flertal ganska detaljerade förteckningar, rumsbeskrivningar samt ritningar över alla el-installationer och alla utrustning för kraft, belysning, KNX-buss, tele, data/Lexcom, larm och hörslinga. Denna projektering är klar och gjord av mig i samarbete med det el-företag som är tänkt att även göra installationen. För den projekteringen och de ritningar de gjort har jag redan blivit debiterad över 100 timmar.

Jag tror/räknar därmed att det återstående installationearbetet skall utgöras huvudsakligen (endast?) av "på platsen tid", eftersom det i detalj redan är klart vilken utrustning som skall finnas och var den skall sitta.

I samband med att el-firman ritade alla el-ritningar enl ovan gjordes också den priskalkyl jag talat om baserat på de materialpriser och installationstider som finns i min bifogade excel-fil. När jag kollade den priskalkylen närmare framgick det att el-firman hade räknat med att det skulle åtgå nästan 13 000 m (13 km) VP 16 och VP 20 rör i huset. Även om mycket av rördragningarna görs i form av ett (snarare flera) stjärnnät tyckte jag spontant att det lät väldigt mycket och började då själv ganska detaljerat beräkna avstånden mellan varje uttag + de vertikala höjderna för uttagen förstås. Kom då fram till att antalet meter VP 16 och VP 20 rör som borde åtgå snarare låg strax under 3 000 m och då har jag ändå räknat med 10% spill.. En ganska stor kalkylmiss - eller hur?

Tyckte då att jag nog borde kolla upp själva prislistan också och först då speciellt de angivna installationstiderna. Så vad säger ni om att det skall ta 1 tim att sätta in en dosa i en Leca-vägg och sedan ytterligare 1 tim att sätta in t ex ett eluttag eller en brytare i den dosan? Är det verkligen normalt för er som jobbar med "mindre husbyggen"? ATL säger ju att det tar 0.08 tim att bila in en dosa i en Leca-vägg.

Är fackligt anslutna el-killar på stora byggen verligen ca 12 gånger snabbare än ni (oorganiserade ? eller egna företagare) som jobbar med mindre "husbyggen"?:confused:
 
0.08 tim är det lika med 8 minuter eller 8 % av 1 timme?




Ditt svar på vad 1 dosa i väggen eller 100 dosor kostar.....


Hämta skruvdragaren, borr, verktyg, hörselskydd, ansiktsmask, dosa och lite slang. Tar ca 5 min

Borra i väggen 30 sekunder.

Montera dosa 30 sekunder

fräsa 3 meter i leca. 30 sekunder.

lägga in slangen i väggen 1 minut. ca 5 minuter + 90 sekunder = ca 8 minuter.


Skulle kosta 3000 :-, 500:-, 1300:-, 100:-, 25:-, 25:- =4950 kr + 8 minuter (50kr i arbetstid)
Verktys priser, matriel, arbete.

Totalt för 1 dosa 5000 kr + moms

100 hål skulle kosta 4950 kr plus 5000 kr (8 minuter x 100 =800 minuter =5000 kr)

Totalt för 100 dosor 9950 kr + moms.



Tycker du det verkar rimligt?

Tänk på en felritad vägg kan kosta mycket pengar, så var noga med att fri skriva dig som beställare, låt arkitekten bli ansvarig.
 
Enl.ATL har 0,2 timmar att montera ett vanligt vägguttag, i stort sett stämmer inte hälften av tiderna i xlfilen mot ATL listan. Jag har inte listan hemma men vad jag tror är att (nästan) alla poster som har tiden 1 på tok för höga. ATL listan är ett ganska bra redskap att bedömma tider för elarbeten, men som med allt annat så måste man kunna använda den och förstå vad som ingår och inte ingår.
Jag använder själv dom tiderna när jag räknar på jobb och det stämmer rätt bra och har i ett tidigare liv tjänat rätt bra genom ackordsarbeten basserat på listan
 
Det är svårt för en utomstående som ej är elektriker eller insatt i ATL listan att förså hur den fungerar .
Tittar man vad det tar i tid att montera en armatur t ex så finns där en tid för detta men sen tillkommer tid på alla moment runtomkring , såsom linmontage vid nerpendlat montage, lysrörsmontering , uppmärkning håltagning ev flytt av undertaksplattor kabeldragning på/ i olika underlag mm
På så vis är ATL-listan missvisande för att gå in och söka på ett specifikt montage ..
På våran firma räknas alla jobb med hjälp av ATL .. även små jobb ,och det stämmer rätt bra
Det finns datorprogram för detta.
Funkar givetvis bäst vid stora entreprenader.
 
Missade en grej
I Datorprogramet vi använder kan man lägga upp "recept" i form av ett specifikt montage eller förläggning .
Detta medför att kalkylen kan se missvisande ut , men av erfarenhet vet man att det tar den tiden /kostnaden "receptet" säger
Men det låter som firman har saltat på med lite mycket VP-rörsförläggning. Kan ju vara så att de räknar med att drifttagningen tar längre tid än vad ATL ger och lagt en större post på VP-rörsmontage för att täcka upp detta eller liknande.
Bara som exempel ..
 
Phiplex
Det var ju mycket intressant att höra att både elmont och b2b2 använder ATL för att räkna på jobb - även små sådana. Dessutom att elmont säger att han tjänat rätt bra genom ackordsarbeten basserat på listan, gör ju att ATL känns som rätt verktyg för att göra en fortsatt jämföresle. Och att ni säger att ATL listan dessutom är ett ganska bra redskap att bedöma tider för elarbeten gör att jag nu känner mig uppmuntrad och motiverad att ta ett snack med min nuvarande el-firma för att höra varför deras kalkyl skiljer sig så mycket (på ett flertal, men inte alla arbetsmoment).

Det där datorprogrammet som man räknar på jobb med, och som använder ATL - vad heter det och vem har gjort det eller säljer det?
 
Att använda ATL som grund är bar ett av flera sätt,många använder sig av "volymkostnad" i sina kalkyler dvs. kontor kostar
xxx kr/m² osv, ATL listan ger ju bara arbetskostnaden.
ATL listans dataversion heter ACKCENT och ges ut av Elbranchen och jag tror inte att den finns för försäljning, men kolla med elektrikerförbundets avdelning i Göteborg där finns den och har du tur kanske dom fixar en kopia.
 
Phiplex
Tack emont, men AckCent har jag redan hittat och installerat. Det programmet hittade jag på nätet http://www3.facket.org/home/sef/install3.nsf. Och precis som du säger hanterar det bara arbetskostnaden, och dessutom bara rapportering av redan utfört arbete och det verkar inte direkt fungera för att beräka nya jobb (om jag förstod rätt - jag kan ha fel ;-)

Jag undrar om det var det programmet som b2b2 också tänkte på - eller om han (eller du?) känner till något annat program som kanske mer är avsett för att just ta fram en kalkyl/offert till nya kunder.
 
Hej ..
Vi använder oss bla av El-vis programvara vi har ett nytt på gång men jag kom inte ihåg vad det heter..
Precis som elmont säger är detta bara ett av flera sätt.
I detta program lägger du in grossisters sortimen , priser , restid ,milers, lokalhyra, (firmans omkostnader)ev vinst marginal osv
Du får ut en materialspec som till stor del stämmer , material kostnad , ca tidsåtgång mm
Detta är bara ett hjälpmedel som till stor del används vid större projekt skulle jag tro ,men jag har använt det även till att räkna småjobb (fr 30 tim)
Men det gäller att ta med alla montage förfarande som man inte kanske tänker på ((Höjdtillägg bla )(gäller sällan hus)
Skulle du sätta dig in i detta skulle du upptäcka att marginalerna inte är så stora när det väl kommer till anbudsförfarande.
Dessutom är en ATL- timme i kr räknat ca 110kr så skall du tjäna pengar på ackord skall jobbet flyta utan problem .
ATL- listan och ackord är utformat så att om jobbet går fortare än beräknat tjänar både montören och firman på det
detta är givetvis förutsatt att det är fastpris.
Det gäller att ha stenkoll ritningarna och att det inte blir några oväntade hinder om det är ackordsgubbar som kommer för då kan det bli dyrt .
Minsta lilla flytt på ritningarna debiteras extra ,väntetid pga tidplan ej följs debiteras extra osv
Detta gäller ju mycket sällan vid villainstallationer så gott som bara vid större entreprenader
 
Phiplex, jag har lite åsikter om priserna. Mycket är rimligt, men mycket är högt. Har skickat dig ett PM.
När jag brukade räkna på jobb så använde jag Sektionsdata från Wikells. Eller boken Sektionsfakta när jag räknade analogt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.