Jag tycker att dom har mycket bra kvalitet på allt, mycket bra finish i alla skåp.
Väldigt läckra glasdörrar, många flera modeller att välja emellan än dom flesta köksleverantörer.

Att vi inte köpte Tibro var bara för att säljaren inte brydde sig om att ringa efter att han hade ställt in en tid som vi redan hade. Vi ringde men han hörde aldrig av sig.

Sen såg vi Ballingslövs Meny Herrgård och blev förälskad i det.
Hade inte vi fastnat för det, skulle jag välja Tibro.
 
HÅKAN skrev:
Är det någon som ha någraåsikter om tibrokök Karla?
Vi är i valet och kvalet. ;)
Du säger valet och kvalet  ???
Vad har man att välja emellan Karla och vadå?

Jag gillade Karla 3 på deras hemsida.

1 och 2 tyckte jag inte om. Jag tror nog att det var fönsterluckorna med kryss som avgjorde det.

Men den jag gillar mest är SJÖHAGA RAK
 
HÅKAN skrev:
Är det någon som ha någraåsikter om tibrokök Karla?
Vi är i valet och kvalet. ;)
Jag skall berätta när vi satt upp det :D
 
Gillade inte Dalbys glasluckor för enkla för att kalas gamal stil  :-/
Köksmästarna hittade inte just nu ska leta när jag kommer hem för att ge min bedömning ;)
Gillar bättre Tibros men...

Har du tittat på Ballingslövs Meny med Herrgårdstillbehör ?

Det ger en verklig "gammal" look, det ska vi ha  ;D ;D
Vi har valt vaniljgul (de finns också i grädvit) superläckert med handblåsta glasluckor och skåpens frisidor med pärlspont. En profilerad takanslutning som ingen annan kökstillverkare har.
Jag tror inte att det kostar mer än Tibros

Nu har jag rört det ordentligt för Er ;D ;D

 
Herrgådsköket finns inte på alla Ballingslövs butiker.

Det finns dock just det köket i Stocksund/Inverness. När du åker på motorvägen ser du en massa moderna hus precis innan avfarten mot E4an på höger sidan. Där inne finns en Ballingslöv butik.
Den serie av detaljer är tillverkad i Norge speciellt för Ballingslöv. Dom har hörnavslutningar och en hel del mer. Vi blev förälskade i det köket, med dessa detaljer.
Efter det, kunde vi inte hitta ett annat kök som vi tyckte passade. Vi hade tittat på Mobalpa, Puustelli, Tibro, Vedum och andra men det blev den till slut.

Som bänkskiva kommer vi att ha granit Butterfly på dom flesta ställen. Bänkskivan mot matplatsen kommer att vara i valnöt, samma som den upphöjda delen av halvön och över skåpet på mikron.

Om du är intresserad av granit där jag ska köpa min är väldigt bra och mycket billigare än alla andra vi har frågat.

Tack för din kommentar om vårt hus. Det var nära att vi valde Karlsons också. Det som avgjorde var att vi ville ha det i betong.

Lycka till med kökvalet!


Det finns en till i Älvsjö men där har vi inte varit.

Förresten när du beskriver Dalby köket har du rätt. Det är lite svårt att se detaljerna på bilderna.

 
Vi har också valt Meny i vaniljgult med Herregårdstillbehör från Ballingslöv. Vi har valt vitrinskkåpet och takanslutningen. Det finns även en butik i Västberga som har detta kök uppmonterat.

Vi fick besked om att köket kommer nästa vecka, spännande. Inflyttning sker i slutet av mars.

Mvh

Annika
 
Annika -> Du kanske kunde börja med hemsida så att vi kan följa bygget och se hur köket blir när den är monterad ;)

Lycka till!
 
Meny med herrgård stillbehören, det är så vackert!!!! ;)
Vi har också bestämt oss för det( men vi hade bara Ballingslöv att välj bland) Vilket gjorde det lättare!
Vet ni om vitrinskåpet finns i K- höjd? Alltså inte ett vitrinskåp som ska stå på bänkskivan.
Takanslutningen är pricken över i.
Hur högt har ni i tak. Kommer er takanslutning att gå ända upp i tak eller kommer ni att ha en bit kvar upp till tak, och isåfall hur mycket.?
/SABINA
 
Vitrinskåpet finns i K-höjd det ska vi också ha ;D
Takhöjd 2.60, takanslutning når upp till taket, det finns 2 olika höjder på takanslutningar.
Vi ska också ha hörnavslutningar och dom öppna hyllorna med dom små lådorna från herrgårdsserien.
Vi tyckte också att det var läckert ;D

Nu såg jag att http://www.siematic.de/frame.htm
Tysk märke har ett kök som är nästan exakt som Ballingslövs. Undrar om dom tar tillbehören från samma leverantör som Ballingslöv?
 
Jag skall se om jag kan få ihop en hemsida, jag skall försöka.

Vi har 2,4 i takhöjd och har Herregårdstakanslutningen som skall gå ända upp i taket, den behöver tydligen kapas några cm, det är tydligen inte samma standard i Danmark (eller Norge) där den tillverkas. Enl. Ballingslöv skall det dock gå bra att kapa den (jag vill inte göra det!!).

Mvh Annika
 
Dom rekommenderade att inte montera tillbehören själva det är ganska komplicerat. :-/
Så vi får en köksmontör som är van att göra det.
 
Våra snickare skall montera köket.

Mvh

Annika
 
De flesta kökstillverkare i såväl Sverige som Tyskland köper sina tillbehör från samma tillverkare.

Österikiska Blum hör till de största producenterna i världen av  gångjärnssystem och lådutdrag.
I de flersta svenska kök sitter dolda gågnjärn från blum.
Tyska HÄFELE är en annan jätte inom denna branch. De producerar även hantag, knoppar och andra tillbehör.
 
Legu skrev:
De flesta kökstillverkare i såväl Sverige som Tyskland köper sina tillbehör från samma tillverkare.

Österikiska Blum hör till de största producenterna i världen av  gångjärnssystem och lådutdrag.
I de flersta svenska kök sitter dolda gågnjärn från blum.
Tyska HÄFELE är en annan jätte inom denna branch. De producerar även hantag, knoppar och andra tillbehör.
Det är nog säkert så men vi pratade om just Herrgårdstillbehör som tillverkas i Norge ;D
 
Håkan - vad landade offerten på? Hur stort är köket? Vore snällt om du kastade in lite info om köket.

Jag sitter i valet och kvalet mellan Kvänum och Tibrokök. Vet du något om prisskillnaderna dem emellan?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.