jag har en thujhäck, den börjag bli starkst under 2m på sina ställen & är kanske bara 1,5 där den är som lägst.

jag vill nog att häckan ska vara ca 1,7m. kan kan klippa en sån häck hur man vill?
går det att klippa på både bredd & höjd?
vilken årstid kan man klippa den?
 
Javisst kan du klippa den - och skall helst klippa den om du vill ha den tät och fin.

Använd sökfunktionen på 'thuja' så finner du att det skrivits mycket om denna häck de senaste månaderna - inkl skötselråd.
 
ja det var ju lite enklare att hitta när man stava rätt :-[

men jag hittar inge svar på om jag kan klippa häcken när jag vill, tillexempen NU!

min häck har växt ganska oljämt, kommer att klippa av 50 cm på vissa planter, kan man ta så mycke på än gång ? nakdelar med detta?
 
;) Jo, jag har nog själv tjatat i flera inlägg om klippningen ...

Klipp inte nu. Den klarar sig kanske men du vinner inget på det - istället kommer häcken att se stympad ut hela vintern. Du skall inte kapa den på höjden förrän du fått den fulla höjden du vill ha. Detta innebär att den kan se ganska ojämn ut de första åren men thuja växer snabbt. Den blir inte snygg om höjden kapas för tidigt eftersom den då förgrenas osymmetriskt i snittet.

Du vinner mycket på att årligen hålla in sidorna eftersom endast ytskiktet är grönt. Den blir alltså inte vackrare och tätare av att låta den bredda sig. Det finns flera olika thujor med olika växtsätt - vissa har ett smalare växtsätt.

När björken får musöron kan du klippa den - inte tidigare. Då kan den se lite risig ut men hämtar sig väldigt snabbt. Vänta alltså till våren; toppa de höga plantorna till 2 m eller 1,7 m dvs den höjd du vill ha. Klipp in sidorna.

Jag har också rått nyblivna thujaägare att använda kniv eller manuell häcksax de första åren - mycket för att man på detta sätt tätar häcken mjukare än när man går på med maskin (som man antagligen tvingas till när häcken blivit gammal). Thujan blir oftast snyggare om man formar den lite mjukt. Det finns andra häckar som passar bättre för en hårdare formning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.