Jag har "avverkat" ett gäng i mitt tycke rejält stora thujor som stått intill husfasaden på vår villa ( med källare, betongväggar ) och i vägen för en planerad bilplats/carport.
De har haft en stammgrovlek av mellan 5-15 cm. I nuläget är de kapade längs marken. Det jag vill undvika är dels att ev. rotsystem fortsätter att näras och skickar in rötter mot husfundamentet, dels att eländet fortsätter växa uppåt och ev. trycker åt sidan den singelbädd/stenplattor som ska bli bilplats.
Vad säger botanikerna; räcker det med att kapa det som finns någon decimeter under marken och sedan täcka över dem så att de självdör - eller måste verkligen hela rotsystemet upp ur marken ? (beträffande thujorna närmast huset ska tilläggas att de stått där säkert i tjugotalet år utan att det finns något tecken på inträngning eller liknande problem )


Tacksam för tips

Jörgen
 
Rötter kan inte leva och växa av sig själva - de behöver energi från växtens gröna delar. Tas växtens ovanjordiska delar bort, så använder den energi som finns lagrad i rötterna till att skicka upp skott som kan fortsätta att producera energi. Tas även rotskotten bort, så får rötterna förr eller senare slut på näring och dör.
En del växter kan fortsätta att skicka upp rotskott i åratal men jag tror inte att thuja är svår i det avseendet. Jag har faktiskt aldrig hört talas om rotskott från thuja överhuvud taget men det betyder kanske inte att det inte kan förekomma. Jag tycker att du kan nöja dig med det som du har gjort och sedan hålla utkik efter eventuella rotskott under något år framåt. Dyker något upp så ta bort det genast. Under tiden kommer rotsystemet inte att ha kraft att attackera grunden eller stenläggningen, för du har tagit bort redan tagit bort dess kraftverk.
 
Tack Farzan; det var sannerligen goda och lugnande nyheter ! :)
Efter en hel helgs handarbetande med spade och hacka har jag lärt mig lite mer om vad "trädgårdsarbete" innebär.

Vänliga Sommarhälsningar från Jörgen
 
Hemmakatten
Håller med Farzan. Vi hade i ett tidigare hus två enorma thujor vid ena gaveln som togs bort. Vad jag kommer ihåg blev det inga rotskott eller stubbskott. Om man är orolig så kan man köra in några "Eco-plugg" i stubben så dör rötterna garanterat.
 
Hej

Vi tog bort också tuja för tre år sedan (eller var det två) jaja inte ett rotskott här heller. Våra var 10 - 20 cm:s stubbar
 
Det är mycket lätt att ta livet av thujor om man kapar dem längs marken ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.