Jag skulle behöva veta allt om Thuja Smaragd.

Vi har ett hörnhus och skulle gärna med tiden vilja få lite insynsskydd på tomten.
Våran tomt sträcker sig inte så långt från huset på gaveln och det är också där vi skulle behöva häck eller plank. Av den anledningen så kan vi inte ha en häck som blir vid utan vi måste hålla den smal men ändå få upp lite höjd. :confused:

Har hört mig för på div. blomsterträdgårdar och vi blev rekommenderade vintergrön liguster.
Men då det är en liten sluttning ner till tomten känns det som att 15 cm per år på en från början låg häck blir för lite.

Har varit inne på Thuja Brabant men den blir så vid så nu undrar jag:

Är Smaragden smalare?
Vad växer den per år?
Vad kostar en planta, ca?

Har ni något annat tips eller något annat att berätta om Smaragden så tar vi tacksamt emot det.
 
Vi planterade Smaragd som häck ut mot gatan 2004. Köpte små plantor på extrapris 25 kr/st men då var dom bara runt 30 cm höga. Idag är dom mellan 180 - 200 cm växer som f-n :) Första 2 åren vattnade vi regelbundet och klädde på dom säckväv för att dom inte skulle få växtlust första vårsolen, sen dess har dom klarat sej med lite R-dress och gödsel på våren. Har bara positiva erfarenheter av Thujor.
 
Jan-Å: Oj! då låter det som att dom växer fortare än vad jag föreställt mig, vilket är positivt.
Jag måste bara fråga hur smal ungefär är den och klipper du något på den? Upplever du den som en häck eller flera pelare på rad?

Tacksam för fler kommentarer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.