Hej,

Jag har letat runt på nätet, men inte hittat mitt probelm:
Kortfattat under jag om den här återfjädrande tryckknappen:

http://www.nackabyggnadsvard.se/p/e...re-i-vit-bakelit-fjadrande-komplett-3606.html

tillverkarlänk: http://www.produktgesellschaft.de/de/schaltersysteme/wipptaster-ohne-symbol-duroplast.html

fungerar med den här dimmern:

http://www.transformatorer.com/sites/default/files/file/Universell LED-dimmer by Vadsbo sv.pdf

Jag köpte knappen på Nacka byggnadsvård och de sa att min elektriker skulle ha en dimmer som passar. Det sa elektrikern också och installerade ovan beskrivna dimmer. Sedan blev det tok.
Det knappen gör, är att den bryter strömmen. I viloläge släpper alltså brytaren igenom ström. Enligt elektrikern borde det vara tvärtom, dvs ett knapptryck ska sluta kretsen och skicka signal till dimmern.
Som installationen nu är utförd dimmar alltså dimmern konstant. Först upp, sedan ner, sedan upp, osv. Trycker jag in knappen, stoppar dimningen, släpper jag knappen börjar dimningen igen. Funktionen är alltså bakvänd och helt värdelös.

Elektrikern blir inte klok på varför knappen är konstruerad på det viset och har inte stött på problemet tidigare. Nacka byggnadsvård är hjälpsamma, men kan via telefon bara konstatera att de sålt rätt knapp till mig och att de själva har användt den i installationer hemma (jag ska åka dit med den imorgon).

Är det någon som har erfarenhet av denna kombination av kanpp och dimmer? Jag är inte så väldigt elektriskt bevandrad, men tycker precis som elektrikern att en återfjädrande knapp borde sluta-, snarare än bryta en krets.

Bifogar bild på knappens installationsanvisning.

Hoppas att någon har en lösning
Kalle
 
  • IMG_20151117_181717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som fjädern monterats fel så brytaren ligger till i viloläge eller något annat felmontage internt i den, du får den säkert utbytt det ska normalt aldrig vara så.

Edit: Kan ju även vara en felleverans till Nacka av typen med brytande kontakt som verkade finnas från den länkade leverantören. En ovanlig typ men de verkar ha den också.
 
Redigerat:
tommib
Enligt manualen har den ju tre anslutningar, med de lite udda namnen P, N och 1. Mät med multimeter vilka som är hopkopplade när knappen är påverkad resp opåverkad så kan du nog få till det.
 
Åh vad glad jag för svar!

Kan provmäta när barnen lagt sig. Jag har tre likadana dimrar, så det verkar osannolikt att det är monteringsfel från tillverkaren. Bifogar bilder på knappen aktiverad respektive viloläge.
 
Åh vad glad jag för svar!

Kan provmäta när barnen lagt sig. Jag har tre likadana dimrar, så det verkar osannolikt att det är monteringsfel från tillverkaren. Bifogar bilder på knappen aktiverad respektive viloläge. IMG_20151117_192645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20151117_192503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Som du ser finns den även i ett NC utförande dvs normalt sluten så troligtvis har din leverantör då fått fel från sin dvs THPG. En enstaka kunde givetvis varit felmonterad/feltillverkad.
 
Ja precis!
Det verkar som om ni håller med mig och elektrikern om att funktionen på knappen är fel i förhållande till den önskade dimmerfunktionen. Ett annat sätt att formulera min fråga vore kanske om det finns någon dimmer som använder strömbortfall som signal?
Vad använder man en återfjädrande brytare till?
 
Det du visar på bilderna är ju helt klart och entydigt så som du uppfattat det hela med normalt sluten kontakt. Du borde enkelt få dem bytta detta är ett ovanligt utförande för såna brytare kan inte vara det de säljer normalt. Drivdon, dimrar osv är i princip alltid på andra hållet dvs reagerar på slutning precis som din gör.
 
tommib
Nu tror jag ju visserligen att GK100 har rätt men det vore ändå intressant att se hur det ser ut vid anslutningen märkt N, nere till höger på brytaren.

NC återfjädrande brytare..... helt klart udda produkt! Det måste blivit fel vid leveransen till din firma.
 
Tack för alla svar!

Jag åker tillbaka med knapparna till återförsäljaren imorgon, så får de kolla själva.

Såhär ser det ut vid N. Vad jag kan se är den inte ihopkopplad med något och nu kan jag inte skruva ur de installerade exemplaren, men det ser inte ut som om min elektriker anslutit något på N.

IMG_20151117_213716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej, den terminalen är nog till för att montera en nolla till en ev glimlampa. Men det skadar ju inte att kolla....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.