Ritning av en thermopool med markerade positioner för bräddavlopp, inkommande jet och teknikrum med pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Behöver hjälp med min thermopool som jag bygger.
Gropen är klar med teknikrum och gjutningen kommer att göras nästa vecka.
Mitt dilemma är teknikrummet med pumpen ligger i anslutning till gaveltrappan.

Vart ska jag placera bräddavlopp och inkommande jet.
Kan jag ha det enligt bilden eller blir det för långt till pumpen.

Tacksam för alla tips!
 
Redigerat:
F
B Byggtoken skrev:
Hej!
Behöver hjälp med min thermopool som jag bygger.
Gropen är klar med teknikrum och gjutningen kommer att göras nästa vecka.
Mitt dilemma är teknikrummet med pumpen ligger i anslutning till gaveltrappan.

Vart ska jag placera bräddavlopp och inkommande jet.
Kan jag ha det enligt bilden eller blir det för långt till pumpen.

Tacksam för alla tips!
Vilken bild?
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Jag tror du råkat missa att klistra in bilden? Först måste man ladda upp bilden och därefter så måste man även klicka på klistra in bilden. Knappen för att klistra in bilden dyker inte upp förrän man har laddat upp bilden. Skärmdump av en diskussionstråd på byggforum med instruktioner för att ladda upp och klistra in en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
em72 em72 skrev:
Jag tror du råkat missa att klistra in bilden? Först måste man ladda upp bilden och därefter så måste man även klicka på klistra in bilden. Knappen för att klistra in bilden dyker inte upp förrän man har laddat upp bilden.[bild]
tack!
Nu har jag klistrat in bilden.
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vilken bild?
Nu har jag klistrat in bilden.
 
F
B Byggtoken skrev:
[bild] Hej!
Behöver hjälp med min thermopool som jag bygger.
Gropen är klar med teknikrum och gjutningen kommer att göras nästa vecka.
Mitt dilemma är teknikrummet med pumpen ligger i anslutning till gaveltrappan.

Vart ska jag placera bräddavlopp och inkommande jet.
Kan jag ha det enligt bilden eller blir det för långt till pumpen.

Tacksam för alla tips!
Kommer det att återfyllas runt poolen?

Nej, det blir inte för långt med breddavloppet där borta. Jag förutsätter att teknikrummet är nersänkt så att pumpen ligger klart under breddavloppet/vattenlinjen? Se till att det inte blir några direkta vattenfällor på slangen från breddavloppet till pumpen utan försök få ett jämnt fall (lättare sagt än gjort. Inloppen går inte att få in på ett steg i gaveln istället? Om inte så hade satt ett inlopp på motstående långsidor istället för på samma sida men det är väl en smaksak.

Om man återfyller så försök göra det med massor som inte lever och rör sig direkt runt slanar och anslutningar. Man kan även ta och klä in i större rör med och ”isolera” slangarna för att skapa lite rörelsemån får slangen. Detta är viktigt, speciellt vid anslutningar i poolvägg där det sitter stumt, blir det sättningar i åtwrfyllningen där så dras anslutningarna sönder och det kommer att bli läckage,
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kommer det att återfyllas runt poolen?

Nej, det blir inte för långt med breddavloppet där borta. Jag förutsätter att teknikrummet är nersänkt så att pumpen ligger klart under breddavloppet/vattenlinjen? Se till att det inte blir några direkta vattenfällor på slangen från breddavloppet till pumpen utan försök få ett jämnt fall (lättare sagt än gjort. Inloppen går inte att få in på ett steg i gaveln istället? Om inte så hade satt ett inlopp på motstående långsidor istället för på samma sida men det är väl en smaksak.

Om man återfyller så försök göra det med massor som inte lever och rör sig direkt runt slanar och anslutningar. Man kan även ta och klä in i större rör med och ”isolera” slangarna för att skapa lite rörelsemån får slangen. Detta är viktigt, speciellt vid anslutningar i poolvägg där det sitter stumt, blir det sättningar i åtwrfyllningen där så dras anslutningarna sönder och det kommer att bli läckage,
tack för ditt kloka svar!
Då får jag göra så som du sa.
 
F
B Byggtoken skrev:
tack för ditt kloka svar!
Då får jag göra så som du sa.
Hur du än gör så se till att inloppen kommer under vattenlinjen (tänk på att vattennivån varierar ca 5cm upp och ner innan man fyller på igen. Anledningen att jag inte satte mina inlopp ovanför översta steget på gaveltrappan var just att jag inte var helt säker på att dom hamnade så långt under vattenlinjen som dom skulle.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
Jag har teknikrum nedgrävt utmed gaveltrappa. Jag satte 2 inlopp genom trappan, 2a steget. Det finns 60 cm långa inloppsrör.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag har teknikrum nedgrävt utmed gaveltrappa. Jag satte 2 inlopp genom trappan, 2a steget. Det finns 60 cm långa inloppsrör.
Tack för svaret!
Har du bilder?
 
Kan nog hitta bilder imorgon. Dessa använde jag https://poolstore.se/p/ingjutningsror-rostfritt/ 600mm långa, fogskummade fast dem.
Jag satte skimmern längst bort på långsidan för att få rakare slangdragning till pumpen. Kompletterade med ett tredjeinlopp mittemot skimmern.
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…

Bästa svaret

Översiktsbild på teknikrummet (golvnivå 50 cm under poolbotten för att få ståhöjd), inlopp inringat.
Närbild inlopp.
Skiss på inlopp/skimmerplaceringar.
Inloppsröret är 60 cm, väggtjocklek är 70 cm där de sitter. Jag har försänkt PVC-skruvkopplingen in i väggen.
Teknikrum med betongkonstruktion och inlopp inringat på väggen, PVC-skruvkopplingen försänkt i väggtjockleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktsbild av ett teknikrum under konstruktion med markerat inloppsrör och förstärkta betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk ritning av poolens teknikrum med markerade inloppsrör och skimmerplaceringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggtoken
  • Laddar…
L largab skrev:
Översiktsbild på teknikrummet (golvnivå 50 cm under poolbotten för att få ståhöjd), inlopp inringat.
Närbild inlopp.
Skiss på inlopp/skimmerplaceringar.
Inloppsröret är 60 cm, väggtjocklek är 70 cm där de sitter. Jag har försänkt PVC-
skruvkopplingen in i väggen.
[bild] [bild] [bild]
tack för bilden
 
Hur blev ditt poolbygge?

Jag har tänkt att bygga en thermopool och försöker samla på mig eventuella fallgropar som man bör undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.