Hej, jag håller på att bygga en thermool (poolstore) 4x8 m.
Har precis börjat stapla block.

En fundering om den horisontella armeringens placering:

Första varvet i botten skall läggas med ett avstånd på ca 25 mm från plattan.

Nästkommande lager läggs ju ovan första blockvarvet och då säger instruktionen att de skall ligga i spåren på blocken, dvs mot frigolitblocket.

Se bilder för detaljer.

Fråga: finns det inte risk att armeringen korroderar på sikt när den inte är helt ingjuten (iaf några cm) i betongen utan har kontakt med frigolien.

Jag förstår att det blir krångligare att naja den i de stående järnen samt att det blir då ingen vikt som trycker ned blocken, vilket är bra om det blåser under blockläggningen gissar jag.

Men rent principiellt vill man ju inte ha de stående järnen nära frigolitkanten så varför är det ok med de horisontella?

Har någon några tankar om detta?

Bifogat foto visar det som jag tolkar som ”spår”
till vänster om det vänstra armeringsjärnet.
Känns nästan som man ville lagt järnen på lilla klacken där det vänstra järnet ligger på bilden men det blir ju nära centum av blocket med båda järnen då. Så visar inte manualen, vilken iof sig är rätt otydlig.
 
  • Instruktionsbild som visar placering av horisontell och bockad armering i första lagret av Thermoblock för poolbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsjärn placerat i spår på frigolitblock under byggnation av thermopool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.