Hej VVS-experter,

Jag har två separata enrörsradiatorsystem inkopplade i fjärrvärme.
Alla radiatorer är nya Thermopanel V4 med H-stycke ettrörsfördelare.

I det första fallet (överst) fungerar alla tre radiatorerna bra.

Dock är de två radiatorerna i det andra fallet (nederst) skönt varma upptill men kalla nedtill.

Jag har provat att ta bort luften och justera H-stycke ettrörsfördelares ventil men fick det inte att fungera.

Vad kan det bero på?
Min rörmokare säger att det har med vattentrycket att göra, men varför fungerar det första systemet?
 
  • Schematisk bild av fyra termopaneler med olika värmeegenskaper, vissa fungerar bra, en är kall nertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av radiatoranslutning med mått, ventildetalj, flödesriktningar markerade i rött och blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild av en radiator, visar värmeutstrålning, FLIR-kamera använd, temperaturindikatorer visar olika grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sitter det några STAD-/strypventiler på respektive stam?

Hur är temperaturen i respektive rum?
Har du termostaterna på radiatorerna?

Troligen behöver flödet i första slingan strypas för att ge tillräckligt med flöde till andra slingan
 
Tack Demmpa.

Vad är STAD-/strypventiler? Varje stam har ballofix (helt öppen).

Temperaturen är ok, runt 20 grader, men det är irriterande att elementen är kall.

Inga termostater i det andra fallet ännu, ville testa "full" värme först.

Båda slingorna är oberoende, separerade stjälkar.
 
STAD är en speciell injusteringsventil.

Vad har du för difftemperatur på radiatorerna i första kretsen, samt vad är det för framledningstemperatur och returtemperatur i vardera kretsen?

Har du termostater på radiatorerna i första slingan.

Med rätt injusterat radiatorsystem samt rätt injusterad centrala reglersystemet så behövs inga termostater på radiatorerna.
Termostaterna på radiatorerna bör inte strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla, tex solinstrålning. Eller om man vill sänka temperaturen i enskilt rum.


Jag misstänker att det är för stort flöde genom första slingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.