Vi skall borra för bergvärme i veckan men nu har jag blivit villråd vad gäller vilken pump vi skall välja Thermia Villa 155 eller Diplomat 16.

Vår installatör som själv byggt egna värmepumpar föreslår Villa då han tycker den är minst lika bra som diplomat och skillnaden egentligen mest är lite mer finesser på diplomat och att det låter "finare" som han säger.

Har också varit i kontakt med Thermias huvudkontor och de säger faktiskt samma sak. Effekten på "villa" är densamma som Diplomat men att diplomatpumpen har lite mer finesser.

Således betalar jag extra för lite mer finesser om jag istället väljer en diplomat.

Självklart är det ju skillnad på 15.5 kW och 16 Kw men det är inte det jag undrar över.

Vad skulle ni ha gjort?

Ni som har Villa är ni nöjda?

Vi har ett stort hus från 60-talet, totalt 410 kvm varav boyta ca 300.

Tacksam för snabbt svar, vi måste bestämma oss i helgen, borrarn kommer på måndag.
 
Villapumpen är det förståndiga valet, Dimplomaten är verkligen state of the art, något för den som prioriterar prylar och finesser före prisvärd prestanda.

Skiljer det bara några tusingar väljer jag Diplomaten, annars skulle jag ta en Villa. Fast ännu hellre kör jag med en Nibe i rätt storlek som antagligen är billigare än båda dessa pumpar....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.